Recht op compensatie bij vluchtvertraging Spanje

door admin
Recht op compensatie bij vluchtvertraging Spanje

Al meer dan 15 jaar zijn je passagiersrechten vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. Daarin is vastgesteld dat passagiers gecompenseerd moeten worden wanneer er sprake is van een vertraagde- of geannuleerde vlucht. Hieronder staat beschreven wanneer en waar je recht op hebt bij een vertraging.

Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?

Als je vlucht meer dan 3 uur is vertraagd, heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand en staat helemaal los van de ticketprijs.

Van belang is dat het gaat om een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar je de tickets hebt gekocht. Heb je bijvoorbeeld bij KLM geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze vlucht uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving.

Vlucht geannuleerd

Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder volgt een overzicht met de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.

  • Wanneer je vluchtafstand tot 1.500 km is en je vertrekt meer dan 1 uur eerder of je komt meer dan 2 uur later aan dan heb je recht op 250 euro vergoeding.
  • Wanneer je vluchtafstand tot 3.500 km is en je vertrekt meer dan 1 uur eerder of komt meer dan 2 uur later aan heb je recht op 400 euro vergoeding.
  • Is je vluchtafstand meer dan 3.500 km en je vertrekt meer dan 1 uur eerder of komt meer dan 4 uur later aan, heb je recht op 600 euro vergoeding.

 

Heb je recht op compensatie als je vlucht geannuleerd is door de Staking in Spanje?

In Spanje werd er rondom Pasen veel gestaakt op de luchthavens en bij de luchtvaartmaatschappijen. Deze stakingen verschillen van elkaar als het gaat om je rechten als consument. Is jouw vlucht vertraagd of vlucht geannuleerd vanwege de staking op de luchthavens door bijvoorbeeld beveilings- , grond- of schoonmaakpersoneel in dienst van de luchthaven dan heb je geen recht op compensatie. De luchtvaartmaatschappijen kunnen hier geen invloed op uitoefenen.

Staken de piloten of de steward(essen) van een luchtvaartmaatschappij, zoals in de zomer van 2018 bij Ryanair gebeurde of zoals de piloten van Air Nostrum deden tijdens Pasen, dan bestaat er recht op compensatie. Naast compensatie moet de luchtvaartmaatschappij ook zorgen voor een vervangende vlucht of je mag kosteloos annuleren.

Onterechte afwijzing

Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims vaak onterecht af door zich te beroepen op buitengewone omstandigheden. Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij echt niets kon doen aan de vertraging of de annulering. De vliegmaatschappij moet dit echter bewijzen wanneer er een claim wordt ingediend.  

Omdat men zich vaak onterecht beroept op buitengewone omstandigheden bestaan er claimbureaus als Aviclaim. Zij zullen een rechtszaak voor de claims voeren als er recht op compensatie bestaat en de luchtvaartmaatschappij weigert uit te betalen.

Je hebt altijd recht op verzorging

Als uw vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij je verzorging aan te bieden in de periode dat je gedupeerd bent. Dat houdt in dat er gezorgd moet worden voor hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt. Dat vervoer van en naar de luchthaven geregeld moet worden en dat eten en drinken ten tijde van de vertraging in normale verhouding wordt verstrekt.

Bieden ze je niets aan en moet je zelf kosten maken? Dan kun je zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kun je later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Houd daarbij wel rekening met het feit dat veel maatschappijen geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels vergoeden.

Dit vind je misschien ook leuk