Controletoren Palma al maand zonder technisch ingenieurs buiten werktijden

door admin
Controletoren Palma al maand zonder technisch ingenieurs buiten werktijden

Het techmisch personeel van de controletoren op luchthaven Son Sant Joan op Mallorca waarschuwt dat als iets soortgelijks in de zomer plaatsvindt dat zelfs kan betekenen dat om veiligheidsredenen het hele vliegveld dicht moet.

Het vliegveld van Palma de Mallorca is het derde grootste van Spanje met 29 miljoen reizigers in 2018. Het controlecentrum in de toren zit al ruim een maand, sinds 29 maart, zonder technici en onderhoudsingenieurs voor de avonden, nachten en feestdagen. 

De 45 technische werknemers zijn gestopt met het opvangen van de incidenten die buiten hun normale werktijden plaatsvinden omdat ze hiervoor niet of nauwelijks betaald krijgen. Dit betekent dat als er een dag is met bijzondere weersomstandigheden of zich een probleem voordoet in de informatiesystemen er vertragingen zullen plaatsvinden, vluchten kunnen worden gecanceld of worden omgeleid. 

De reden is dat op dagen met bijvoorbeeld mist, de vliegtuigen niet kunnen opstijgen of landen zonder het technische team dat nodig is om de vaste controleurs bij te staan. De technici doen het onderhoud van de radar-, communicatie- en radiosystemen en zorgen er mede voor dat vliegtuigen op veilige en geordende wijze op het vliegveld kunnen landen of opstijgen. 

Als er een incident is waarbij technici nodig zijn buiten werktijden in het hoogseizoen, dan volgt er volgens hen zelf zeker chaos. Volgens technisch medewerker Gaspar Mayor is ‘de hoeveelheid vluchten in de zomer erg groot en dat kan een enorme toename van problemen veroorzaken’, zo zegt hij tegen Cadena SER. Hij voegt toe dat Enaire, de beheerder van de luchtnavigatie die onder het ministerie van Ontwikkeling valt, ‘de vingers kruist opdat er niets gebeurt, men is op onverantwoordelijke manier aan het handelen’. 

De technici vinden dat hun arbeidsomstandigheden met de tijd erg zijn verslechterd tot het punt dat ze voor elk uur beschikbaarheid slechts 20 tot 50 cent extra ontvangen. Moeten ze buiten werktijden komen dan worden die uren niet beloond, maar als vrije tijd uitgekeerd. 

Reactie Enaire

Enaire kwam dinsdag naar aanleiding van deze klachten met een verklaring: ‘De onbeschikbaarheid heeft uitsluitend betrekking op een deel van het personeel dat taken uitvoert voor het onderhoud van luchtvaartnavigatieapparatuur op basis van het locatieregime. Men zoekt op het moment dat iemand nodig is op basis van locatie en beschikbaarheid naar iemand die kan komen en daar gewoon voor betaald krijgt.’

Enaire wijst er verder op dat er servicecontracten zijn met gespecialiseerde bedrijven die bepaalde systemen in de controletorens leveren en ‘die binnen vierentwintig uur problemen moeten kunnen oplossen’. Daarom wijst Enaire het argument van de technici dat de beschikbaarheid van de systemen en nog belangrijker, de veiligheid in het gedrang zou komen, resoluut af. De instantie bevestigt dat ‘de claims van een deel van het technisch personeel zijn opgepakt en inmiddels beantwoord’.

Dit vind je misschien ook leuk