Supermarkten Mercadona en Lidl vergroten marktaandeel in Spanje

door admin
Supermarkten Mercadona en Lidl vergroten marktaandeel in Spanje

Ook Lidl wist zijn positie te verstevigen, zo blijkt uit de laatste gegevens van Kantar, consultant in consumentenpanels. Het marktaandeel van Mercadona groeide met 1,2 procent ten opzichte van 2018. Lidl, op zijn beurt groeide met 0,7 procent tot een totaal van 5,6%, waarmee de Duitse keten zijn groeiritme van de laatste jaren in stand wist te houden. 

Als derde groeide Carrefour met 0,3 procent. De Franse keten is wat marktaandeel betreft 8,7 procent. Carrefour wist deze groei te bereiken dankzij de focus op verse en biologische producten, alsook dankzij een sterke groei van de online verkoop.

De wat marktaandeel van 6,6 procent betreft derde supermarktketen van Spanje, Día, wist in deze periode zijn faillissement te voorkomen maar verloor 1 procent ten opzichte van een jaar geleden. Volgens Kantar zijn diverse veranderingen bij Grupo Día en Carrefour oorzaak van de groeivertraging en de industrie gaat er vanuit dat die veranderingen zich in positieve zin zullen vertalen. 

Eroski heeft een stevige positie in het Baskenland, Galicië en de Balearen. De keten heeft landelijk gezien een marktaandeel van 4,9 procent. Dit was een jaar geleden nog 5,5 procent. 

De zes grootste supermarkten in Spanje hebben samen 55,2 procent marktaandeel in Spanje. Toch winnen volgens Kantar bedrijven als Aldi, Bon Preu, Ahorramas en Gadisa steeds meer terrein. 

Dit vind je misschien ook leuk