Spaanse overheid investeert ruim 2 miljard euro in infrastructuur Madrid

door admin
Spaanse overheid investeert ruim 2 miljard euro in infrastructuur Madrid

Een uitbreiding van de luchthaven Barajas zal het mogelijk maken om in de toekomst nog meer reizigers naar Madrid te halen. Het metronetwerk wordt met twee trajecten uitgebreid en er komt een buslijn op de snelweg A-2. In totaal hebben de centrale, regionale en gemeenteregering hiervoor meer dan 2 miljard euro uitgetrokken. Sinds het aantreden van de economische crisis is er nog nooit zo’n groot bedrag in de infrastructuur van het land geïnvesteerd.

Volgens mobiliteitsexpert Álvaro Herdia zijn er te veel noodzakelijke projecten niet uitgevoerd tijdens de periode van bezuinigingen, terwijl er wel geld werd uitgegeven aan, in zijn ogen, minder relevante zaken. De verbetering van de mobiliteit ziet Herdia voornamelijk in de bus-VAO: een busdienst die op aparte busstroken van de snelweg rijden. Op de A-2 zal in zo’n bus-VAO (vehículo de alta ocupación; voertuig met meerdere passagiers) komen.

Uitbreiding luchthaven Madrid-Barajas

Alleen al voor de uitbreiding van de luchthaven Adolfo Suárez Madrid-Barajas is 1,5 miljard euro uitgetrokken. De terminals 1, 2 en 3 zullen worden samengevoegd en terminal 4 krijgt een uitbreiding. Het aantal te vervoeren passagiers zal hiermee toenemen met 70 tot 80 miljoen mensen en er zullen met name meer internationale vluchten mogelijk zijn. De uitbreiding van Barajas zal een flinke impuls voor de economie betekenen aangezien hier volgens gegevens uit 2018 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat 9,3% van het regionale bbp wordt gegenereerd.

Uitbreiding metronetwerk

500 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de uitbreiding van het metronetwerk. Het gaat om 2,5 kilometer extra op lijn 3 en 6,5 kilometer extra op lijn 11. De eerstgenoemde uitbreiding is gunstig voor de meer dan 1,1 miljoen inwoners van Getafe, Alcorcón, Móstoles, Fuenlabrada en Leganés. Met de tweede, de uitbreiding van lijn 11, zullen op werkdagen bijna 29 duizend mensen extra vervoerd kunnen worden. Het traject van lijn 5 zal in de toekomst worden doorgetrokken tot aan de luchthaven, maar voor deze werkzaamheden zijn nog geen data gepland.

Bus-VAO

13 miljoen euro gaat er naar de eerste bus-VAO sinds de introductie in 1994 van bus-VAO op de A-6. De busdienst gaat een traject van 20 kilometer afleggen op de A-2. Deze buslijn moet een afname van het autoverkeer op dit traject bewerkstelligen en daarmee de luchtkwaliteit verbeteren in een gebied waar veel logistieke bedrijven waaronder Amazon zijn gevestigd. De bus zal tijdens spitsuren rijden over een eigen rijstrook op de A-2. De regioregering van Madrid wil in de toekomst ook nog een bus-VAO inzetten op de A-3, de A-5 en de A-42.

Dit vind je misschien ook leuk