Langverwachte vegaburger van Lidl nu ook in Spanje te koop

door admin
Langverwachte vegaburger van Lidl nu ook in Spanje te koop

Afgelopen woensdag kondigde Lidl de komst van zijn eerste eigen vegetarische hamburger aan in Spanje. De hamburger van Next Level Meat is een hype in Duitsland en enorm populair bij vegetariërs. Een verpakking met twee vegetarische hamburgers kost 2,99 euro, ongeveer de helft van wat andere vegetarische hamburgers van concurrerende merken kosten.

Kritiek op verpakking

De hamburgers van Next Level Meat lagen afgelopen december al in de schappen van diverse Lidl-supermarkten in Spanje, maar de keten heeft besloten te wachten om het hamburgermerk te lanceren tijdens een mediacampagne in Madrid die gisteren plaatsvond. Inmiddels heeft Lidl de verpakking veranderd van plastic naar gerecycled karton. De nieuwe verpakkingen liggen binnenkort in de winkels. Deze keuze maakte Lidl omdat ze wel vegetarische burgers aanbieden, maar in een verpakking die minder milieuvriendelijk is. Volgens de keten is er voor de nieuwe verpakking 71 procent minder plastic gebruikt.

Hoewel er een sticker ‘klimaatneutraal’ op de verpakking staat,  moet wel worden opgemerkt dat het product van Duitse oorsprong is. Lidl verkoopt een assortiment waarvan 30 procent niet van Spaanse oorsprong is. Lidl geeft als tegenargument dat de productie van de vegetarische hamburger van Next Level Meat 91 procent aan CO2-uitstoot (1,3 miljard kilo) bespaart ten opzichte van de productie van een runderhamburger.

Vleesvervanger Lidl beste van Spanje

De nieuwe hamburger van Lidl is niet het enige vegetarische product dat de keten verkoopt. Sinds juli 2019 verkoopt Lidl zo’n 40 verschillende vegetarische en veganistische artikelen van het merk My best veggie. De Spaanse consumentenorganisatie koos de biologische tofu van dit merk onlangs als beste vegetarische vleesvervanger van Spanje.

Lidl laat weten: “We zijn erg blij met onze tevreden klanten en daarom blijven we producten aanbieden die inspelen op de behoeftes van de klant. We zijn trots dat we de supermarkt zijn met de meeste vegetarische en veganistische opties in Spanje. In Duitsland bieden we nog meer vleesvervangers aan onder dit merk. Voor Spanje hebben we gekozen voor de hamburger omdat dit het beste aansluit bij de behoeftes van de Spanjaarden. Waarschijnlijk zal het assortiment van dit merk nog verder worden uitgebreid.”

Inspringen op vegetarische trend in Spanje

Spanjaarden eten bij elkaar zo’n 550 miljoen hamburgers per jaar. Logisch dat ketens hierop inspelen door een vegetarische variant aan te bieden. Niet alleen Lidl sprong in op deze behoefte, ook Nestlé lanceerde afgelopen week een vegetarische hamburger die onder andere te koop is in de Carrefour. Fastfoodketens laten deze trend ook niet voorbij gaan: Zo verkoopt Burger King in 800 vestigingen in Spanje de vegetarische Rebel Whopper.

Bijna 10 procent Spanjaarden eet nauwelijks tot geen vlees

In Spanje is 0,5 procent van de bevolking veganistisch. Veganisten eten niet alleen geen vlees, maar mijden ook andere dierlijke producten zoals melk, eieren en honing. 1,5 procent van de Spanjaarden is vegetarisch en eet dus geen vlees en vis. 7,9 procent van de mensen in Spanje noemt zichzelf ‘flexitariër’. In hun eetpatroon geven ze de voorkeur aan vegetarische producten, maar in bepaalde gelegenheden – bijvoorbeeld als ze uit eten gaan – dan eten ze wel vlees en/of vis.

Dit vind je misschien ook leuk