Spanje is het lekkerste land ter wereld!

door admin
Spanje is het lekkerste land ter wereld!

Zo wordt Spanje in de campagne ‘#ElPaísMásRicoDelMundo’ (het lekkerste land ter wereld) die nationaal en internationale bekendheid gaat geven aan alle heerlijkheden van Spaanse bodem. De campagne is een initiatief van Alimentos de España, het in 1987 gestarte platform om Spaanse voedingsmiddelen te promoten. Minister Planas van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, gaf het startschot voor de campagne die een belangrijke stap betekent in de erkenning van de kracht, de rijkdom en de diversiteit van het Spaanse eten en drinken en de agrovoedingssector.

Lof voor alle schakels agrovoedingssector

In zijn toespraak wees de minister erop dat dit initiatief een aanvulling is op andere campagnes die het ministerie recentelijk heeft gelanceerd, en die als doel hebben dat de samenleving boeren, veehouders, vissers, coöperaties, industrie en de voedseldistributie erkent. ‘Dat verdienen ze allemaal, vanwege hun grote inspanning om ons gezond, veilig en voldoende voedsel te bieden’, aldus Planas. Hij bedankte de agrovoedingssector voor al het werk tijdens de pandemie, voor een inspanning die ‘ook in de toekomst nodig zal zijn’, omdat de agrovoedingssector een van de fundamentele pijlers van het sociale en economische herstel in het land zal zijn.

Nationale trots

In de coronatijd probeert #El PaísMásRicoDelMundo een beroep te doen op de gevoelens van de hele Spaanse bevolking, zodat alle burgers zich trots voelen op #AlimentosdEspaña; van de boer of veehouder tot de mensen die het voedsel bewerken en er een toegevoegde waarde aan geven tot de eindconsument die er uiteindelijk van geniet. ‘De erkenning van de kwaliteit van de Spaanse levensmiddelen en het prachtige werk van Spaanse chef-koks zou ‘een bron van trots en eenheid moeten zijn voor de samenleving als geheel’, volgens de minister. ‘Deze mix van eten en gastronomie is een ‘onverslaanbare combinatie’ die we op nu en met het oog op de toekomst goed willen inzetten’, voegde hij eraan toe.

Internationaal op de kaart

Ook benadrukte Planas het belang van deze campagne voor de internationale promotie van Spaans voedsel. ‘We voeden niet alleen Spanjaarden, maar we voeden ook anderen en op die manier dragen we bij aan het groter maken van ons land’. En ondanks de moeilijke tijden heeft de sector de afgelopen 12 maanden geen terugval gezien.

Ambassadeur

De beste ambassadeur voor de campagne #ElPaísMásRicoDelMundo is chef-kok José Andrés, vindt ook Planas. Andrés wordt wereldwijd niet alleen erkend voor zijn kwaliteiten als uitstekende kok, maar ook voor zijn menselijke eigenschappen, vooral door zijn inzet om mensen in nood te helpen. Volgens Time Magazine is hij een van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.

‘Toen ik voor het eerst naar Washington kwam, vroegen ze me waar ik vandaan kwam. En ik vertelde hen dat ik uit ‘het lekkerste land ter wereld’ kwam.’ 

Creatieve en geloofwaardige campagne

De uitspraak van José Andrés verwoordt precies de boodschap van #El PaísMásRicoDelMundo, die door middel van literaire en grafische metaforen wordt overgebracht. De ondersteunende beelden bij de campagne zijn heel creatief vorm gegeven; met landschappen van droombeelden, gecreëerd met voedsel. Samen met de inzet van chef José Andrés staat de campagne als een huis, compleet met ambitie en emotie. 

Voor #ElPaísMásRicoDelMundo worden verschillende uitingen en media ingezet met als doel omde consumenten te verleiden tot een van de beste aankoopbeslissingen die ze kunnen nemen: het kopen van in Spanje geproduceerd voedsel.

Dit vind je misschien ook leuk