Vrijwel lege winkels in aanloop naar Black Friday in Spanje

door admin
Vrijwel lege winkels in aanloop naar Black Friday in Spanje

Waar het vorig jaar op Black Friday nog zwart zag van de mensen in de grote overdekte winkelcentra en de centrale winkelstraten in Spaanse steden, zal dat beeld dit jaar anders zijn. Sinds het einde van de eerste noodtoestand in Spanje, in juni dit jaar, was de instroom van klanten niet zo laag. De krant El Mundo spreekt in het consumentenkatern Consumistas van een daling van 48 procent ten opzichte van voor de uitbraak van het coronavirus. De krant baseert zich hierbij op gegevens over de mobiliteit afkomstig van Google. 

Na ruim acht maanden waarin het leven op allerlei manieren door het coronavirus wordt beheerst, draaien veel winkels op halve capaciteit en doen consumenten veel meer aankopen via internet. Beperkte openingstijden helpen daar niet bij. De grootste daling van klanten wordt vastgesteld bij de kleine, veelal zelfstandige (buurt)winkels. Deze worden het hardst geraakt door de pandemie omdat ze niet de middelen hebben om hun producten online aan te bieden en moeten voldoen aan de aangescherpte sluitingstijden, waar online winkels hun producten 24 uur per dag en 7 dagen per week kunnen verkopen.

De drie regio’s met de strengste lockdown maatregelen Catalonië, Asturië en Castilla y León zien de grootste daling van het winkelend publiek. De laatste dagen gaat het volgens El Mundo om een daling van 68 procent. Niet zo gek aangezien in Catalonië niet-essentiële winkels niet open mogen zijn. 

Google verzamelde in het Mobiliteitsrapport gegevens over mobiliteit in winkels en vrijetijdsbestedingen; apotheken en supermarkten en zones met kantoorgebouwen. De dalingen die hier in te zien zijn worden bevestigd door de gegevens van de bank Sabadell over creditcardgebruik in aanloop naar Black Friday: 13 procent minder betalingen zijn er de afgelopen week verricht ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. 

Waar middenstanders met lede ogen hun lege winkels en lage omzetten zullen aanzien, zijn het de online verkopers die de vruchten van die daling plukken. 65 procent van de aankopen wordt via het internet gedaan (vorig jaar was dat 50 procent), aldus een rapport van het adviesbureau Nielsen over dit onderwerp. Nielsen concludeert ook dat de aankopen dit jaar vooral prioriteiten zullen betreffen. Zaken die hoe dan ook aangeschaft moeten worden. 

Herstel wordt moeilijk

Volgens een recent rapport van Bankia zal het aantal aankopen dat fysiek in winkels wordt gedaan zich maar moeilijk herstellen. Herstel is niet alleen afhankelijk van het mogelijke succes van de vaccins die op de markt komen, maar wordt ook bemoeilijkt door de opmars van het online aankopen doen. Mensen zijn er door overmacht aan gewend geraakt en weten nu hoe gemakkelijk het kan zijn om producten online te kopen. Voor de kleinere buurtwinkel is het moeilijk, zo niet onmogelijk die trend te keren, aldus Bankia in het rapport. 

Dit vind je misschien ook leuk