Spaanse Inditex haalt Bershka, Pull&Bear en Stradivarius weg uit China

door admin
Spaanse Inditex haalt Bershka, Pull&Bear en Stradivarius weg uit China

Deze beslissing nam Inditex omdat het zich in deze markt volledig online wil gaan focussen. Een strategie die volgens Ortega beter aansluit bij de voornaamste doelgroep; de jongeren. De sociale mediakanalen en de websites van deze drie merken blijven uiteraard wel operationeel in China.

Hoewel zo’n grote ommezwaai binnen Inditex zeer zeldzaam is, kondigde Inditex-directeur Pablo Isla een tijd geleden al aan zich meer op de online verkoop te willen oriënteren. De voornaamste reden hiervan was de coronapandemie die zorgt voor het verplicht sluiten van niet-essentiële winkels.

Inditex wil concurreren met Amazon

De hevige concurrentie in de Chinese markt is volgens bronnen van het Britse modevakblad WWD de voornaamste reden dat Inditex deze fysieke winkels gaat sluiten. Met een online-strategie denkt Inditex beter de strijd aan te kunnen gaan met giganten zoals Amazon.

Bershka heeft 34 winkels in China, Pull&Bear heeft er 37 en Stradivarius telt momenteel nog 22 winkels in het Aziatische land. Al deze winkels waren voornamelijk gevestigd in Beijing, Shanghai, Shenzhen, Chengdu en Hangzhou.

Andere Inditex-winkels blijven wel in China

Volgens de Spaanse nieuwssite La Voz de Galicia blijven de winkels van Zara, Massimo Dutti, Oysho, Uterqüe en Zara Home nog wel fysiek aanwezig in China. In september vorig jaar kondigde de modegigant aan dat Inditex in 2021 tussen de 1.000 en 1.200 van haar winkels over de hele wereld zal sluiten. Hierbij gaat het voornamelijk om de kleinere winkels. Inditex vestigde haar winkels ongeveer twaalf jaar geleden in China en telt meer dan 1,4 miljard consumenten.

Dit vind je misschien ook leuk