Aan het begin van de eerste coronagolf in maart werden massaal de Spaanse voorraadkasten gevuld. In één week tijd gingen net zoveel producten langs de supermarktkassa’s dan normaal binnen een maand. Tijdens de eerste fase van de noodtoestand steeg alleen al de verkoop van wc-papier met 25 procent. 

Deze omzetstijging was niet alleen het gevolg van het psychologische effect dat de pandemie had op consumenten, maar ook van de gesloten bars en restaurants waardoor er met name meer bier, wijn en chocola werd verkocht. Volgens directeur Patricia Daimiel van onderzoeksbureau Nielsen werd in 2020 in Spanje voor meer dan 95 miljard euro aan voedingsmiddelen, dranken en verzorgingsproducten omgezet. 

Tot november omzetgroei van 14 procent

Volgens Florencio García van marktonderzoekbureau Kanter was Spanje een van de weinige landen waar de coronapandemie niet voor problemen met de bevoorrading zorgde en was de voedingsmiddelenindustrie een van de weinige waar in 2020 geen ontslagen zijn gevallen en de omzet juist steeg. Tot november vorig jaar was er sprake van een omzetstijging van 14 procent. 

Grootste winst voor buurtsuper met goede versafdeling

Hoewel alle soorten levensmiddelenwinkels profiteren van de pandemie, wordt de grootste omzetwinst geboekt door de buurtsupers met een ruim assortiment en een goede versafdeling, zoals Consum, AhorraMas, Bonpreu, Condis en Alimerka. Zij konden zich het snelst aanpassen aan de nieuwe vraag van consumenten (verse producten, kant-en-klaarmaaltijden etc.) en hebben hun marktaandeel vergroot ten koste van grote ketens als Mercadona. Van de vijf grootste supermarktens Mercadona, Carrefour, Dia, Lidl en Eroski, is alleen Lidl erin geslaagd het marktaandeel te vergroten. Lidl opende met een investering van 240 miljoen euro het afgelopen jaar 43 nieuwe supermarkten en twee logistieke centra in Spanje en nam 2000 nieuwe medewerkers in dienst. 

Online boodschappen doen populair

Ook veranderde de coronapandemie het consumentengedrag als het gaat om de wijze waarop boodschappen zijn gedaan. Niet alleen werd aanzienlijk vaker gekozen voor boodschappen doen online, ook de gemiddelde leeftijd van consumenten die dat deden steeg, evenals het vertrouwen in het online kopen van verse producten zoals vlees en vis. Volgens Daimiel is tijdens de coronapandemie de onlineverkoop van supermarkten verdubbeld met 1,5 miljoen nieuwe klanten. Nu investeren de supermarktketens in de technologie, logistiek en opslag om de groei van de e-commerce vanaf 2021 verder te laten toenemen. 

Prijzenoorlog

De pandemie heeft voor een ware prijzenoorlog tussen de supermarktketens gezorgd. Met concurrerende prijzen proberen de supermarkten de grote groep consumenten die financieel geraakt zijn door de crisis (de helft van de Spaanse huishoudens) binnen te halen of te houden. Dat brengt echter het gevaar met zich mee dat de toch al minimale winstmarges te klein worden als de omzet straks mogelijk weer afneemt, en het gewicht dat de sector nu in de economische schaal legt daardoor zal verdwijnen.  

8 procent meer omzet in kerstperiode vergeleken met vorig jaar

Toch is de verwachting dat de omzet van de voedingsmiddelenindustrie ook dit jaar met nog eens 2 of 3 procent zal toenemen. Tussen 23 oktober vorig jaar en 3 januari dit jaar werd er in Spanje voor ruim 2,6 miljard euro boodschappen gedaan in de supermarkt, dan is bijna 8 procent meer dan in de vergelijkbare periode van een jaar geleden. 

Vanaf 1 oktober vorig jaar gaven Spaanse huishoudens gemiddeld meer dan 100 euro per week uit aan boodschappen, dat is het hoogste bedrag sinds het einde van de noodtoestand. De verkoop van verse producten als groente, fruit, vlees en eieren steeg met bijna 12 procent en die van houdbare levensmiddelen met bijna 10 procent. De bierverkoop steeg met 23 procent en de verkoop van afhaalmaaltijden en maaltijdbezorging steeg zelfs met 60 procent. 

Minder make-up, babyproducten en snoepgoed

In 2020 steeg ook de populariteit van diepvriesvis (22 procent meer), noten (17 procent), koffie (17 procent) en wijn (15 procent). De verkoop van make-upartikelen daarentegen daalde het vorig jaar met 31 procent, van zonnebrandcrème met 20 procent en van parfums met 10 procent. Ook werd bezuinigd op luiers (-6 procent), babyvoeding (-8,9 procent), vruchtensappen ( -8 procent) en snoepgoed (-6 procent). 

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op zondag 7 maart 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

SPANJE

Coronapandemie vult kassa’s van Spaanse supermarkten

Uitgegeven: maandag 18 januari 2021 14:07
Laatst gewijzigd: maandag 18 januari 2021 16:54

MADRID - Als de coronapandemie ergens goed voor is geweest, dan is dat voor de omzet van de Spaanse supermarkten. Vanaf het moment dat het coronavirus Spanje bereikte, verdriedubbelde de omzetgroei van deze sector vergeleken met de jaren daarvoor.

boodschappen
© El País

Aan het begin van de eerste coronagolf in maart werden massaal de Spaanse voorraadkasten gevuld. In één week tijd gingen net zoveel producten langs de supermarktkassa’s dan normaal binnen een maand. Tijdens de eerste fase van de noodtoestand steeg alleen al de verkoop van wc-papier met 25 procent. 

ADVERTENTIE

Deze omzetstijging was niet alleen het gevolg van het psychologische effect dat de pandemie had op consumenten, maar ook van de gesloten bars en restaurants waardoor er met name meer bier, wijn en chocola werd verkocht. Volgens directeur Patricia Daimiel van onderzoeksbureau Nielsen werd in 2020 in Spanje voor meer dan 95 miljard euro aan voedingsmiddelen, dranken en verzorgingsproducten omgezet. 

Tot november omzetgroei van 14 procent

Volgens Florencio García van marktonderzoekbureau Kanter was Spanje een van de weinige landen waar de coronapandemie niet voor problemen met de bevoorrading zorgde en was de voedingsmiddelenindustrie een van de weinige waar in 2020 geen ontslagen zijn gevallen en de omzet juist steeg. Tot november vorig jaar was er sprake van een omzetstijging van 14 procent. 

Grootste winst voor buurtsuper met goede versafdeling

Hoewel alle soorten levensmiddelenwinkels profiteren van de pandemie, wordt de grootste omzetwinst geboekt door de buurtsupers met een ruim assortiment en een goede versafdeling, zoals Consum, AhorraMas, Bonpreu, Condis en Alimerka. Zij konden zich het snelst aanpassen aan de nieuwe vraag van consumenten (verse producten, kant-en-klaarmaaltijden etc.) en hebben hun marktaandeel vergroot ten koste van grote ketens als Mercadona. Van de vijf grootste supermarktens Mercadona, Carrefour, Dia, Lidl en Eroski, is alleen Lidl erin geslaagd het marktaandeel te vergroten. Lidl opende met een investering van 240 miljoen euro het afgelopen jaar 43 nieuwe supermarkten en twee logistieke centra in Spanje en nam 2000 nieuwe medewerkers in dienst. 

Online boodschappen doen populair

Ook veranderde de coronapandemie het consumentengedrag als het gaat om de wijze waarop boodschappen zijn gedaan. Niet alleen werd aanzienlijk vaker gekozen voor boodschappen doen online, ook de gemiddelde leeftijd van consumenten die dat deden steeg, evenals het vertrouwen in het online kopen van verse producten zoals vlees en vis. Volgens Daimiel is tijdens de coronapandemie de onlineverkoop van supermarkten verdubbeld met 1,5 miljoen nieuwe klanten. Nu investeren de supermarktketens in de technologie, logistiek en opslag om de groei van de e-commerce vanaf 2021 verder te laten toenemen. 

Prijzenoorlog

De pandemie heeft voor een ware prijzenoorlog tussen de supermarktketens gezorgd. Met concurrerende prijzen proberen de supermarkten de grote groep consumenten die financieel geraakt zijn door de crisis (de helft van de Spaanse huishoudens) binnen te halen of te houden. Dat brengt echter het gevaar met zich mee dat de toch al minimale winstmarges te klein worden als de omzet straks mogelijk weer afneemt, en het gewicht dat de sector nu in de economische schaal legt daardoor zal verdwijnen.  

8 procent meer omzet in kerstperiode vergeleken met vorig jaar

Toch is de verwachting dat de omzet van de voedingsmiddelenindustrie ook dit jaar met nog eens 2 of 3 procent zal toenemen. Tussen 23 oktober vorig jaar en 3 januari dit jaar werd er in Spanje voor ruim 2,6 miljard euro boodschappen gedaan in de supermarkt, dan is bijna 8 procent meer dan in de vergelijkbare periode van een jaar geleden. 

Vanaf 1 oktober vorig jaar gaven Spaanse huishoudens gemiddeld meer dan 100 euro per week uit aan boodschappen, dat is het hoogste bedrag sinds het einde van de noodtoestand. De verkoop van verse producten als groente, fruit, vlees en eieren steeg met bijna 12 procent en die van houdbare levensmiddelen met bijna 10 procent. De bierverkoop steeg met 23 procent en de verkoop van afhaalmaaltijden en maaltijdbezorging steeg zelfs met 60 procent. 

Minder make-up, babyproducten en snoepgoed

In 2020 steeg ook de populariteit van diepvriesvis (22 procent meer), noten (17 procent), koffie (17 procent) en wijn (15 procent). De verkoop van make-upartikelen daarentegen daalde het vorig jaar met 31 procent, van zonnebrandcrème met 20 procent en van parfums met 10 procent. Ook werd bezuinigd op luiers (-6 procent), babyvoeding (-8,9 procent), vruchtensappen ( -8 procent) en snoepgoed (-6 procent). 

© Godelieve Notermans
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Spanje Nieuws

  • Welke Spaanse supermarkt verkoopt beste tortilla van eigen merk?
  • Spanje vernietigt duizend ETA-wapens tijdens ceremonie
  • Spanje krijgt eerste accufabriek voor elektrische auto’s
  • EU maant Spanje te stoppen met flexibele arbeidscultuur
  • Groot tekort sociale huisvesting in Spanje
  • Voorstel coronamaatregelen Semana Santa in Spanje bekend
  • Toerisme eist actie van Spaanse regering met zomer voor de deur
  • Podemos en nationalistische partijen willen meer erkenning voor regionale talen
  • De laatste vier in de Copa del Rey
  • Spaanse prinsessen stiekem gevaccineerd in Abu Dhabi
  • Spaanse prinses Leonor en Nederlandse Alexia naar zelfde school in Wales
  • Wanneer vervallen verkeersboetes in Spanje?
  • Haalt Spanje tegen de zomer de vaccinatiedoelen?
  • 12 landen door Spanje als ‘hoog risico’ gekwalificeerd
  • Waar koop je het goedkoopste FFP2-mondkapje in Spanje?
  • Hotels op Balearen gaan eerder open
  • Gemiddeld inkomen in Spanje verliest bijna 300 euro aan koopkracht per jaar
  • Sobere Semana Santa om vierde golf te voorkomen en zomerseizoen te redden
  • Ruim 4 miljoen werklozen in Spanje
  • Spanje koploper in Europa aangaande milieuovertredingen
  • Spaanse sportwagenfabrikant lanceert volledig elektrisch model in Duitsland
  • Het gevaar van de processierups in Spanje
  • Digital Nomads: redenen om voor Spanje te kiezen
  • Covid-19 drijft Spanje uit top 10 beste zorgstelsels ter wereld
  • Meelworm ook op het Spaanse menu?

Algemeen

De toeristische sector van vraagt de Spaanse premier om het internationale imago van Spanje te redden. Oganisaties eisen van de regering dat die meer doet om het buitenland er op te wijzen hoe veilig Spanje is voor toeristen.

Top 5 Meest gelezen

  1. Welke Spaanse supermarkt verkoopt beste tortilla van eigen merk?
  2. Ondanks verbod toch toeristische verhuur in Valencia
  3. Spanje krijgt eerste accufabriek voor elektrische auto’s
  4. Spanje vernietigt duizend ETA-wapens tijdens ceremonie
  5. 'Adú' van Salvador Calvo met dertien nominaties favoriet voor Goya-awards

Algemeen

Pablo Iglesias van Unidas Podemos wil samen met nationalistische partijen als ERC en Junts dat het parlement een resolutie aanneemt waarmee regionale talen in Spanje dezelfde erkenning krijgen als het Spaans en officieel mogen worden gebruikt.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS