Filomena betekent nekslag voor veel Spaanse winkeliers

door admin
Filomena betekent nekslag voor veel Spaanse winkeliers

Zwarte tijden zijn het, voor alle middenstanders in Spanje die met hun voorraden blijven zitten nadat het coronavirus en de zware sneeuwval de broodnodige klanten buiten de deur hebben gehouden. Velen van hen zien op z’n zachtst gezegd hun voortbestaan somber in als er weer strengere restricties volgen en ze de deuren opnieuw moeten sluiten. 

Afgenomen vraag naar kleding

Winkeliers die levensmiddelen en huishoudelijke artikelen verkopen houden het hoofd wel boven water, maar voor met name de mode- en cosmeticasector ziet het toekomstscenario er toch anders uit. Na de eerste klap in het voorjaar, toen alle niet-essentiële winkels de deuren twee maanden lang moesten sluiten, volgde na de zomer de tweede coronagolf en zorgde de economische crisis er inmiddels voor dat consumenten de hand op de knip hielden. Vervolgens verwoestte sneeuwstorm Filomena alle hoop die de winkeliers hadden gevestigd op de periode van uitverkoop. Een uitverkoop die door een dik pak sneeuw onbereikbaar bleef voor klanten. 

Statistiekbureau INE registreerde in november vorig jaar een negende maand op rij waarin de omzet van de detailhandel afnam. De omzetdaling was na de dramatische maanden maart (-14,5 procent), april (-31,6 procent) en mei (-18,9 procent) weliswaar minder groot, maar was in november gemiddeld nog zo’n 8 procent. De omzetdaling voor de modesector is volgens retailvereniging Acotex gemiddeld zelfs 40 procent, en in enkele gevallen 80 of 90 procent. Ook Black Friday heeft weinig van de geleden verliezen kunnen compenseren omdat de vraag naar kleding afneemt als mensen moeten thuisblijven, sociale ontmoetingen beperkt zijn en nette kleding voor op het werk voorlopig niet nodig is. Alleen de vraag naar sport- en comfortabele huiskleding bleef stabiel. 

Straatbeeld in stadscentra zal veranderen

Volgens berekening van Acotex heeft inmiddels 25 procent van alle kledingzaken de deuren gesloten. Als de huidige situatie nog zes maanden aanhoudt, zal dat zijn opgelopen tot 50 procent. Omdat een goed steunplan voor deze groep winkeliers ontbreekt, zal een enorme hoeveelheid faillissementen het gevolg zijn. In september vorig jaar was dat al het geval voor 15 procent van de in totaal 500 duizend kleinere winkels in Spanje. Met het verdwijnen van een aanzienlijk deel van de (kleding)winkels, zal het straatbeeld van de Spaanse stadscentra voorgoed veranderen. 

Ontslag is hoe dan ook moeilijk 

In december was voor 56.435 werknemers uit de detailhandel een tijdelijke werkloosheidregeling ERTE getroffen. Dat betekent voor veel winkeliers dat zij niet kunnen overgaan van tijdelijk naar definitief ontslag. De winkeliers die geen ERTE voor hun personeel hadden getroffen en dus wel kunnen overgaan tot definitief ontslag, krijgen met de hoge kosten van definitieve ontslagvergoedingen te maken. In september vorig jaar bedroeg de gemiddelde ontslagvergoeding per ontslagen werknemer ruim 10 duizend euro. 

Dit vind je misschien ook leuk