Deze nieuwe top 3 blijkt uit een dinsdag gepubliceerd rapport over 2020, opgesteld door adviesbureau Kantar. Mercadona gaat, ondanks het verlies nog altijd aan kop met een marktaandeel van 24,5%, gevolgd door Carrefour met 8,4% (-0,3%), Lidl met 6,1% (+0,5%) en DIA met 5,8% (-0,6%). 

Binnenlandse markt

De cijfers - die de consumptie van de Spaanse huishoudens meten en niet worden beïnvloed door de daling van het aantal toeristen - wijzen op een groei van de supermarktbestedingen met 12,7% ten opzichte van 2019, en anticiperen nu al op een mogelijke prijzenoorlog met meer promoties en kortingen. 

Deze sterke stijging is hoofdzakelijk te verklaren door de daling van het café- en restaurantbezoek als gevolg van de pandemie, waardoor de consumenten meer uitgaven aan producten voor thuisconsumptie.

Regionale supermarktketens profiteren

De statistieken wijzen de regionale supermarkt aan als een van de andere winnaars in 2020 (een categorie met merken zoals de Valenciaanse Consum, de Canarische Dinosol, de Galicische Gadisa, de Catalaanse Bonpreu, de Madrileense Ahorramáso de Baskische BM, onder andere). Met een stijging van het marktaandeel van 0,5% vertegenwoordigen de regionale supermarkten, inclusief Eroski, nu 19,1% van de markt. 

Online aankopen

Wat de verkoopkanalen betreft, wijzen de auteurs van het rapport op de sterke groei van de online supermarkt. Het aandeel van online aankopen is met 0,8% gestegen naar een totaal van 2,6%. Deze opleving van de online verkoop van consumptiegoederen (levensmiddelen, dranken, producten op het gebied van hygiëne- en schoonmaakartikelen) is regiogebonden en het sterkst in Catalonië, Madrid, Valencia, Andalusië en Castilla y Leon. 

Acht van de tien euro aan online aankopen van genoemde consumptiegoederen, wordt op websites van de ‘fysieke’ supermarktketens besteed. Daarbuiten valt Amazon op, met nu al een aandeel van 5,8%, wat een stijging van 1,7%  betekent ten opzichte van 2019. 

Gespecialiseerde winkels

Uit het onderzoek blijkt ook dat de verkopen op traditionele markten en bij gespecialiseerde winkels (groenteboeren, visverkopers en slagers), na 15 jaar van geleidelijke daling, dit jaar stabiel bleven (19%).

Lagere winkeltrouw

Volgens Florencio Garcia van Kantar Worldpanel Iberia, zagen alle distributiegroepen hun omzet stijgen, maar sommige verkopers hebben meer geprofiteerd dan andere. Ook laat het rapport zien dat het winkelend publiek van Mercadona, Carrefour en DIA minder trouw is aan deze ketens en de uitgaven meer spreidt over verschillende winkels.

‘Mercadona heeft het meeste schade geleden doordat de keten niet in alle Spaanse gemeenten over buurtwinkels beschikte en omdat het moeite had om te voldoen aan alle online bestellingen in de betreffende periode. Om marktaandeel terug te winnen richt Mercadona zich meer op het aanbieden van verse producten dan op het verlagen van de prijzen. In 2008 begon Mercadona wel een prijzenoorlog, maar toen was er geen directie concurrentie van prijsvechters als Lidl of Aldi’, legt Garcia uit.

Carrefour wil zich in 2021, door de aankoop van Supersol, weer profileren als ‘in de buurt’. De strategie van DIA om marktaandeel terug te veroveren is nog niet bekend. ‘DIA zal daar een paar jaar voor nodig hebben’, aldus Garcia. Het is de supermarktketen met de meeste fysieke winkels - meer dan 3.000 – hoewel er veel winkels sluiten. DIA heeft ook geprofiteerd van de pandemie om zich als online-supermarkt te versterken.

Vooruitblik

De komende jaren voorziet Garcia in Spanje een rem op de opening van nieuwe supermarkten. Hij waarschuwt voor de risico's van een nieuwe ‘prijzenoorlog’ in de branche. Die is al -lichtjes- gestart, met veel aanbiedingen en kortingen, maar beperkt zich nog tot bepaalde categorieën en producten. 

‘Het zou verkeerd zijn als de distributeurs dezelfde fouten zouden maken als tijdens de vorige crisis, toen iedereen zich probeerde te positioneren door lage prijzen. Dat zou zowel hun marges als die van de fabrikanten uithollen. Het is de kunst voor de supermarkten om zich op middellange termijn te differentiëren zodat ieder zijn eigen plek op het speelveld inneemt’ besluit Garcia.

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op maandag 8 maart 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

SPANJE

Mercadona verliest marktaandeel, Lidl gaat DIA voorbij

Uitgegeven: woensdag 17 februari 2021 13:59
Laatst gewijzigd: woensdag 17 februari 2021 14:23

MADRID - Het marktaandeel van Mercadona daalde in 2020 met 1,1%; de grootste daling van alle belangrijke supermarktketens in Spanje. Mercadona blijft wel de onbetwiste marktleider, Lidl heeft DIA ingehaald en staat nu, achter Carrefour, op de derde plaats.

supermarkt
© inspanje.nl

Deze nieuwe top 3 blijkt uit een dinsdag gepubliceerd rapport over 2020, opgesteld door adviesbureau Kantar. Mercadona gaat, ondanks het verlies nog altijd aan kop met een marktaandeel van 24,5%, gevolgd door Carrefour met 8,4% (-0,3%), Lidl met 6,1% (+0,5%) en DIA met 5,8% (-0,6%). 

ADVERTENTIE

Binnenlandse markt

De cijfers - die de consumptie van de Spaanse huishoudens meten en niet worden beïnvloed door de daling van het aantal toeristen - wijzen op een groei van de supermarktbestedingen met 12,7% ten opzichte van 2019, en anticiperen nu al op een mogelijke prijzenoorlog met meer promoties en kortingen. 

Deze sterke stijging is hoofdzakelijk te verklaren door de daling van het café- en restaurantbezoek als gevolg van de pandemie, waardoor de consumenten meer uitgaven aan producten voor thuisconsumptie.

Regionale supermarktketens profiteren

De statistieken wijzen de regionale supermarkt aan als een van de andere winnaars in 2020 (een categorie met merken zoals de Valenciaanse Consum, de Canarische Dinosol, de Galicische Gadisa, de Catalaanse Bonpreu, de Madrileense Ahorramáso de Baskische BM, onder andere). Met een stijging van het marktaandeel van 0,5% vertegenwoordigen de regionale supermarkten, inclusief Eroski, nu 19,1% van de markt. 

Online aankopen

Wat de verkoopkanalen betreft, wijzen de auteurs van het rapport op de sterke groei van de online supermarkt. Het aandeel van online aankopen is met 0,8% gestegen naar een totaal van 2,6%. Deze opleving van de online verkoop van consumptiegoederen (levensmiddelen, dranken, producten op het gebied van hygiëne- en schoonmaakartikelen) is regiogebonden en het sterkst in Catalonië, Madrid, Valencia, Andalusië en Castilla y Leon. 

Acht van de tien euro aan online aankopen van genoemde consumptiegoederen, wordt op websites van de ‘fysieke’ supermarktketens besteed. Daarbuiten valt Amazon op, met nu al een aandeel van 5,8%, wat een stijging van 1,7%  betekent ten opzichte van 2019. 

Gespecialiseerde winkels

Uit het onderzoek blijkt ook dat de verkopen op traditionele markten en bij gespecialiseerde winkels (groenteboeren, visverkopers en slagers), na 15 jaar van geleidelijke daling, dit jaar stabiel bleven (19%).

Lagere winkeltrouw

Volgens Florencio Garcia van Kantar Worldpanel Iberia, zagen alle distributiegroepen hun omzet stijgen, maar sommige verkopers hebben meer geprofiteerd dan andere. Ook laat het rapport zien dat het winkelend publiek van Mercadona, Carrefour en DIA minder trouw is aan deze ketens en de uitgaven meer spreidt over verschillende winkels.

‘Mercadona heeft het meeste schade geleden doordat de keten niet in alle Spaanse gemeenten over buurtwinkels beschikte en omdat het moeite had om te voldoen aan alle online bestellingen in de betreffende periode. Om marktaandeel terug te winnen richt Mercadona zich meer op het aanbieden van verse producten dan op het verlagen van de prijzen. In 2008 begon Mercadona wel een prijzenoorlog, maar toen was er geen directie concurrentie van prijsvechters als Lidl of Aldi’, legt Garcia uit.

Carrefour wil zich in 2021, door de aankoop van Supersol, weer profileren als ‘in de buurt’. De strategie van DIA om marktaandeel terug te veroveren is nog niet bekend. ‘DIA zal daar een paar jaar voor nodig hebben’, aldus Garcia. Het is de supermarktketen met de meeste fysieke winkels - meer dan 3.000 – hoewel er veel winkels sluiten. DIA heeft ook geprofiteerd van de pandemie om zich als online-supermarkt te versterken.

Vooruitblik

De komende jaren voorziet Garcia in Spanje een rem op de opening van nieuwe supermarkten. Hij waarschuwt voor de risico's van een nieuwe ‘prijzenoorlog’ in de branche. Die is al -lichtjes- gestart, met veel aanbiedingen en kortingen, maar beperkt zich nog tot bepaalde categorieën en producten. 

‘Het zou verkeerd zijn als de distributeurs dezelfde fouten zouden maken als tijdens de vorige crisis, toen iedereen zich probeerde te positioneren door lage prijzen. Dat zou zowel hun marges als die van de fabrikanten uithollen. Het is de kunst voor de supermarkten om zich op middellange termijn te differentiëren zodat ieder zijn eigen plek op het speelveld inneemt’ besluit Garcia.

© Elize van Loon
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Spanje Nieuws

  • Inwoners Jaén protesteren tegen institutionele achterstelling
  • Help de vlinderkinderen van Debra door de pandemie heen
  • Zweedse sporttrend populair in natuurgebied Spanje
  • Guarda Civil werft jonge agentes via TikTok-filmpjes
  • Spaanse Primera División weer spannend?
  • Investeren door Spaanse auto's te importeren
  • Welke cryptovaluta zijn populair in Spanje?
  • Deze zomer heeft de EU een Europees vaccinatiepaspoort
  • Lockdown Spanje resulteert in historisch lage geboortecijfers
  • Internationale Vrouwendag wordt ook in Spanje gevierd
  • De meest bezochte dorpjes van Spanje in 2020
  • Tot 10 jaar recht op reparatie voor elektrische apparaten in Spanje
  • Welke Spaanse supermarkt verkoopt beste tortilla van eigen merk?
  • Spanje vernietigt duizend ETA-wapens tijdens ceremonie
  • Spanje krijgt eerste accufabriek voor elektrische auto’s
  • EU maant Spanje te stoppen met flexibele arbeidscultuur
  • Groot tekort sociale huisvesting in Spanje
  • Voorstel coronamaatregelen Semana Santa in Spanje bekend
  • Toerisme eist actie van Spaanse regering met zomer voor de deur
  • Podemos en nationalistische partijen willen meer erkenning voor regionale talen
  • De laatste vier in de Copa del Rey
  • Spaanse prinsessen stiekem gevaccineerd in Abu Dhabi
  • Spaanse prinses Leonor en Nederlandse Alexia naar zelfde school in Wales
  • Wanneer vervallen verkeersboetes in Spanje?
  • Haalt Spanje tegen de zomer de vaccinatiedoelen?

Algemeen

Afgelopen zondag hebben honderden automobilisten uit Jaén de verbindingsroute tussen Andalusië en Castilië-La Mancha in Despeñaperros versperd om hun onvrede te uiten over de ‘institutionele achterstelling’ van hun provincie.

Top 5 Meest gelezen

  1. Duurste brood ter wereld komt uit Spanje
  2. Welke cryptovaluta zijn populair in Spanje?
  3. Zweedse sporttrend populair in natuurgebied Spanje
  4. Deze zomer heeft de EU een Europees vaccinatiepaspoort
  5. Investeren door Spaanse auto's te importeren

Algemeen

Vorige week werden Josep Maria Bartomeu, de voormalige president van FC Barcelona, ​​en hoge clubfunctionarissen gearresteerd vanwege onregelmatige betalingen aan het bedrijf I3 Ventures.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS