Supermarktketen Alcampo sluit 30 Simply winkels

door admin
Supermarktketen Alcampo sluit 30 Simply winkels

Eind vorig jaar ging de Spaanse tak Auchan Retail España van de Franse hypermarktketen Auchan zelfstandig verder als Alcampo SA. Nu wil Alcampo definief af van alle Simply-filialen, waarvan eind 2020 al 73 procent het logo ‘Alcampo’ voerde. Na Mercadona (24,7 procent marktaandeel), Carrefour (8,6 procent), Lidl (6,3 procent), Dia (5,5 procent) en Eroski (4,8 procent) neemt Alcampo (met 3,3 procent) een zesde positie in binnen het Spaanse supermarktsegment. 

Efficiënter netwerk

Met het afstoten van de Simply-filialen wil het bedrijf het commerciële netwerk efficiënter maken, nadat in 2020 ook al 29 winkels werden gesloten. Tien van deze 29 filialen zijn toen verkocht aan supermarkconcurrent Eroski. In hetzelfde jaar opende Alcampo onder de eigen naam vijf nieuwe supermarkten. Na de aangekondigde sluiting van nog een 30 Simply-filialen houdt Alcampo nog 62 hypermarkten in Spanje over en opent in het tweede kwartaal nog een nieuw filiaal in Vigo. 

Modernisering supermarkten

Met de sluiting van de Simply-winkels daalde de omzet van Alcampo van 4,652 miljard euro in 2019 naar 4,497 miljard euro in 2020. De investering wil de supermarktketen echter net als vorig jaar op 39,3 miljoen euro houden. 62 procent van deze investering is bestemd voor renovaties en verbeteringen aan de bestaande winkels, de overige 38 procent is bestemd voor het openen van nieuwe winkels, verbetering van het digitaliseringsproces en de verduurzaming. 

Met de overname van Auchan Retail España beoogt Alcampo SL het distributieproces in Spanje te reorganiseren en het administratieve proces te vereenvoudigen. Na het verdwijnen van de Simply-winkels, voert Alcampo nog de supermarktmerken Alcampo, Mi Alcampo en Alcampo Supermercados. 

Dit vind je misschien ook leuk