Osborne stier wordt 65 jaar en krijgt een nieuwe look

door admin
Osborne stier wordt 65 jaar en krijgt een nieuwe look

Om het 65-jarig jubileum van het merkicoon te vieren, heeft de stier een nieuwe look gekregen. De stier van Osborne werd voor het eerst gebruikt om reclame te maken voor de versterkte wijn van Osborne. Manolo Prieto ontwierp het logo van de stier in 1956 en bijna vijftig jaar later verklaarde de Spaanse regering het logo tot nationaal cultureel symbool, waarmee het een beschermde status kreeg. 

Rood ontwerp

Ter gelegenheid van het 65-jarig jubileum creëerde de Spaanse kunstenaar Juan Díaz-Faes een nieuwe versie in samenwerking met Osborne en het kunstproject Coleccion Solo. De omtrek van de oorspronkelijke stier werd behouden door Díaz-Faes, zij het op een kleinere schaal van 4 bij 4 meter. De kenmerkende stijl van de kunstenaar uit zich in geometrische vormen, lijnen en bruisende patronen en kleurt het lichaam van de stier nu met rood in plaats van zwart.

Díaz-Faes over zijn ontwerp: “De Osborne-stier brengt me terug naar de tijd van mijn grootouders toen mensen in auto’s door Spanje reisden; toen reizen heel anders was. Ik denk dat de meerderheid van de Spanjaarden zich identificeert met het stierbeeld.”

Fundación Osborne en een rondleiding

De opnieuw ontworpen stier is te zien in het Fundación Osborne-museum in Cadiz voordat hij vanaf augustus op tournee gaat in Londen, Berlijn en Peking. 

De orginelen

Er zijn 90 stieren in heel Spanje met anderen in Mexico, Denemarken en Japan. Het stoere silhouet inspireert filmmakers, kunstenaars en fotografen al decennia lang. De originelen meten 14 x 14 meter en hebben elk een gewicht van vier ton.

Dit vind je misschien ook leuk