De mooiste treinstations van Spanje

door admin
De mooiste treinstations van Spanje

Die spoorlijn is er nog steeds en is dan ook de oudste in het huidige Spanje. Vanaf toen ging het snel met de uitbreiding van het spoornetwerk. Vanzelfsprekend werden er ook stations gebouwd in alle soorten en maten. Een groot aantal daarvan staat nog steeds overeind. Hieronder volgt een korte samenvatting van de negen mooiste en meest bijzondere treinstations in Spanje. 

Het oude station van Almería

Sinds het jaar 2000 is dit station, waarvan de bouw in 1892 werd afgerond, niet meer in gebruik, maar het is nog wel degelijk een bezoekje waard. Oorspronkelijk was het station bedoeld om mineralen te vervoeren van de Sierra Morena naar de haven van Almería, maar het duurde niet lang voordat ook andere goederen en passagiers via dit spoor werden getransporteerd. Daarmee kwam Almería uit het isolement waarin de stad destijds verkeerde.

Het is gebouwd in eclectische stijl – een combinatie van verschillende architectonische stijlen –, waarbij vooral het modernisme opvalt. De meest opvallende bouwelementen in dit stationsgebouw zijn het ijzer en glas waaruit de hoofdingang gemaakt is, maar het tegelwerk is zeker ook het bekijken waard. Bijzonder feitje: onder het station bevinden zich twee bunkers uit de tijd van de Spaanse Burgeroorlog. Momenteel loopt de aanvraag om het station uit te laten roepen tot nationaal cultureel erfgoed (Bien de Interés Cultural).

Aranjuez

Het station van Aranjuez, in de provincie Madrid, is een station in neo-mudejarstijl. De spoorverbinding tussen Aranjuez en Madrid dateert uit 1851 en hoort daarmee bij de eerste treinverbindingen in Spanje. Oorspronkelijk werd deze gebruikt om landbouwproducten – met name de zeer bekende en begeerde aardbeien – van Aranjuez naar Madrid te transporteren, waardoor deze verbinding de naam Tren de la Fresa (aardbeientrein) kreeg. Tegenwoordig wordt de verbinding ook gebruikt voor passagierstreinen. Het huidige treinstation dateert uit de periode tussen 1922 en 1927 en werd gebouwd ter vervanging van de vorige twee treinstations. Van de neo-mudéjarstijl vallen de ornamenten, mozaïeken, decoratieve tegels en markiezen op. Maar de echte schoonheid zit hem in de combinatie van al deze elementen.

Canfranc

Het treinstation van Canfranc is een van de mooiste van het land. Zoals de naam al doet vermoeden, ligt het in Canfranc, in de provincie Huesca, vlakbij de Franse grens. Het is dan ook niet vreemd dat het station aan een vroeger belangrijke internationale spoorverbinding tussen Spanje en Frankrijk ligt. Na het instorten van de brug bij L’Estanguet in 1970 is de internationale verbinding gestaakt. Tegenwoordig is het een eindstation voor de Spaanse spoorwegverbinding.

Het station van Canfranc heeft een van de grootste stationsgebouwen van Europa die op 18 juli 1928 in gebruik werd genomen. De opvallende vorm van het gebouw is geïnspireerd op de architectuur van de Franse paleizen van de negentiende eeuw. Sinds 2002 heeft het de status van nationaal cultureel erfgoed en daarmee mag het officieel monument genoemd worden. In de jaren dat Spanje een dictatuur was onder Franco zijn er geheimzinnige dingen gebeurd, met onder andere goudtransporten van de Duitsers en aan het einde van WOII vluchtten veel nazi’s uit Duitsland via Canfranc naar Spanje en via daar naar Zuid-Amerika. 

Bekijk ook: Toch weer toekomst voor Europa’s grootste spookstation?

La Concordia

Officieel heet het station Bilbao-Concordia, maar de afgekorte versie La Concordia is minstens zo bekend, evenals de benaming station van Santander. Het hoort bij de oudste stations van Spanje, gebouwd rond 1902 en het is gebouwd in modernistische stijl. Het meest opvallende element is het roosvenster op de gevel, dat herinnert aan de ‘belle epoque’.

Jerez de la Frontera

In de provincie Cádiz ligt een van de mooiste treinstations van Spanje. Het heeft een meer dan monumentaal karakter en is van grote architectonische waarde. Het is dan ook niet voor niets uitgeroepen tot nationaal cultureel erfgoed. Het is een van de eerste treinstations van Spanje, gebouwd in 1854, en de eerste in Andalusië. Oorspronkelijk werd over dit spoor de welkbekende sherry wijn uit Jerez vervoerd naar de haven, om deze vervolgens te verschepen richting het Verenigd Koninkrijk. Het station is gebouwd in een mix van stijlen: renaissancistisch met elementen uit de regionale en mudejarstijl.

Puebla de Sanabria

In Puebla de Sanabria, in de provincie Zamora, ligt een klein treinstation dat juist opvalt door zijn onopvallendheid. Het is gebouwd in de stijl waarin jarenlang veel andere gebouwen in dat gebied gebouwd werden. Daardoor heeft het een warme en huiselijke uitstraling. Het bestaat uit enorme lichte stenen die afsteken tegen een leistenen dak.

Toledo

Ook het station van Toledo neemt de bezoeker mee terug de Spaanse geschiedenis in. Het is aan het begin van de twintigste eeuw in gebruik genomen en werd in 2005 gerestaureerd om te voorkomen dat de kenmerkende neo-mudejarstijl langzaamaan verloren zou gaan. Dit station, ontworpen door de Spaanse architect Narciso Clavería y Palacios, is in 1991 tot nationaal cultureel erfgoed verklaard. 

Estació del Nord

De Estació del Nord in Valencia is in modernistische stijl gebouwd en heeft een sterk monumentaal karakter. Het is gebouwd door het Spaanse spoorbedrijf Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España (de voorganger van de huidige RENFE) en in 1917 in gebruik genomen. Het is een van de meest opvallende Spaanse treinstations vanwege de omvang en het uitgebreide aantal ornamenten die het gebouw decoreren. Sinds 1983 is het treinstation uitgeroepen tot nationaal cultureel erfgoed. Net als het station La Concordia, is ook de Estació del Nord in modernistische stijl gebouwd.

Zamora

Het treinstation van Zamora is zonder twijfel een station met karakter. Mede daardoor mag het zich dan ook van historisch belang noemen. Nadat de bouw ervan in 1927 gestart was, is het pas in 1958 in gebruik genomen. Het stationsgebouw is gebouwd in platereske stijl, een 16e-eeuwse Spaanse architectuurstijl. Het meest opvallende element hieruit is de voorgevel van meer dan 90 meter lang, met vier vierkante torens die middels bogen aan elkaar verbonden zijn. Ook bijzonder is dat het gebouwd is met stenen uit Villamayor (Salamanca).

Dit vind je misschien ook leuk