Spanje wil geluidsoverlast in verkeer met geluidsradars aanpakken

door admin
Spanje wil geluidsoverlast in verkeer met geluidsradars aanpakken

Die horen het geluid dat je auto produceert en kunnen vaststellen hoeveel decibel je voertuig produceert tijdens het circuleren in het verkeer. Is dat meer dan de toegestane grens, kan je dat vanaf 2022 op een boete komen te staan. Het plan van de Spaanse verkeersdienst DGT is om de geluidsradars de komende herfst te installeren. 

Dit type geluidsradars wordt al meer dan een jaar getest in andere Europese landen. In Frankrijk zijn al testradars geïnstalleerd in Parijs, Nice en Lyon om dit najaar al met het echte bewakingswerk te kunnen beginnen. Dan kunnen mensen die bijvoorbeeld worden beboet wegens het rijden met een afgekeurde uitlaatpijp of met een opgevoerde brommer.

Hoe werken geluidsradars?

Deze apparaten hebben een 360-graden camera en verschillende akoestische antennes die ruis opvangen. Dat doen ze via de microfoons die elke tiende van een seconde de omgevingsdecibel moeten meten. Revolutionair is dat radars in staat zijn om geluiden te onderscheiden en te detecteren waar ze vandaan komen of wie ze uitzendt, zoals een auto bijvoorbeeld.

Daarom, als de radar waarneemt dat je auto of motor het maximaal toegestane geluid overschrijdt, zal het systeem en foto van de kentekenplaat nemen, net als elke andere radar doet, om de bijbehorende boete uit te vaardigen. 

Sancties

Al deze technologie heeft tot doel de geluidsoverlast verder terug te dringen. In die zin zal het probleem niet langer alleen de motorfietsen en auto’s zijn die circuleren met de aangepaste uitlaatpijp, maar ook die in de sportmodus het vastgestelde aantal decibel kunnen overschrijden, vooral ’s nachts.

Geluidsvervuiling veroorzaakt vroegtijdige sterfgevallen

Volgens een studie van het Europees Milieuagentschap, met gegevens van de WHO, treft geluidsvervuiling 113 miljoen mensen in de EU en veroorzaakt tot 12.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar. De Europese norm stelt in die zin vast dat alle geluiden met een een intensiteit van meer dan 55 decibel overdag en 50 decibel ’s nachts vervuilend zijn.

In Spanje worden de maximum geluidslimieten vastgesteld door elke afzonderlijke gemeente, die de bestuurder of persoon die deze overschrijdt, zonodig bestraft. Het kan in die zin ook gaan om een geparkeerde auto die de muziek heel hard aan heeft staan. Zo bestraft Madrid het overschrijden van het wettelijke maximum van 87 decibel met maximaal 4 decibel met 90 euro; 300 euro voor het overschrijden met maximaal 7 decibel en 600 euro voor het overschrijden met meer dan 7 decibel en immobilisatie.

Wat zegt de wet?

Met betrekking tot geluid stelt de Europese norm vast dat alle geluid met een intensiteit van meer dan 55 decibel (dB) overdag en 50 dB ’s nachts vervuilend is. De volgende voorbeelden geven en idee:

  • 10 dB is het geluidsniveau van menselijke ademhaling 
  • Wanneer je een bibliotheek binnengaat, is het geluidsniveau meestal rond de 20 dB
  • Een straat met weinig verkeer produceert een niveau van 30 dB
  • Het geluidsniveau van een gesprek is 40 dB
  • 50 dB is de toon die wordt bereikt door een groep sprekende mensen
  • Een weg met veel verkeer produceert een geluidsniveau van 90 dB 

Dit vind je misschien ook leuk