Dit zijn de duurzame reacties op Black Friday

door admin
Dit zijn de duurzame reacties op Black Friday

Dit jaar zal 7,5% van de Spanjaarden naar verwachting tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday (op 26 en 29 november), meer dan 10.000 euro uitgeven. Uit het onderzoek van het bedrijf Younited blijkt eveneens dat een op de vier Spanjaarden van plan is ongeveer 500 euro uit te geven.

Geconfronteerd met dit felle consumentisme, ontstaat er ook een tegenbeweging die poogt de impulsiviteit te vertragen van de consument op wie alle merken een beroep doen met woorden als ‘bespaar’, ‘korting’ en ‘aanbieding’. Woorden met hoge percentages erachter die velen doen vergeten wat er eigenlijk echt toe doet: de planeet en alles wat daarop leeft. 

Toenemende trend: niets kopen

Van de ondervraagden die zeggen niets te kopen op Black Friday (27,7%), doet 28% dat omdat ze niets nodig hebben. Een stijgende trend. Bewust kopen als nieuwe filosofie en tegenhanger van de ouderwetse consumptie. De sleutel hiervoor is om goed te weten wat het verschil is tussen een wens en een behoefte. 

Green Friday, Giving Tuesday of Buy Nothing Day promoten deze bewuste wijze van consumeren en zetten in op bedrijven die ecologisch, economisch en sociaal duurzaam zijn.

Green Friday

De laatste vrijdag in november wordt groen om consumenten zich ervan bewust te maken dat besparingen niet liggen in het hamsteren van producten met het excuus dat ze nu zo goedkoop verkrijgbaar zijn, maar in het uitgeven van het minimum om aan reële behoeften te voldoen. 

MAKE SMTHNG

Het is bekend dat kopen zonder nadenken goed is voor 60% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Daarom willen dit soort initiatieven, naast duurzaam winkelen, ook hergebruik stimuleren om producten een tweede leven te geven.

Onder de noemer MAKE SMTHNG (maak iets) wordt korte metten gemaakt met het megaconsumentisme van Black Friday en gewezen op de mogelijkheid om speciale dingen te repareren en unieke dingen te maken van hergebruikt materiaal. Het is een internationale beweging van evenementen waar mensen meer leren over de circulaire economie, die het consumentisme en de impact ervan op het klimaat uitdaagt.

Bij Ikea is het Green Friday

Zal het de beginnende Green Friday lukken om Black Friday te verdrijven? Ikea is de eerste gigant die voor het tweede jaar meedoet aan de groene campagne met de inkoop van gebruikte meubelen. Bovendien zal het Zweedse bedrijf dit jaar ook niets doen met betrekking tot Black Friday.

Giving Tuesday

Een ander duurzaam alternatief voor Black Friday is Giving Tuesday waarin iets eenvoudigs en humaans als geven wordt gepromoot. De beweging bevordert wereldwijd solidariteit tussen mensen, organisaties en bedrijven. Op dinsdag 30 november i s er aandacht voor het geven van eten, geld (aan goede doelen), tijd – met vrijwilligers – of tweedehands voorwerpen.  

“Vorig jaar werd in Spanje 496.795 euro opgehaald ten voordele van maatschappelijke doelen dankzij particulieren, bedrijven en scholen. Met de hashtag #GivingTuesday kregen de acties zichtbaarheid en werd zo de solidariteit tussen mensen bevorderd”, aldus het platform Giving Tuesday.

Buy Nothing Day

Wat als we helemaal stoppen met kopen? Voor mensen die hier aan mee doen is de wens om het nieuwste model van een modieus object te verwerven verdwenen. Om deze reden heet een ander alternatief voor Black Friday Buy Nothing Day (koop niets) en deze dag valt samen met de laatste vrijdag van november. 

Koop 24 uur lang helemaal niets en toon als consument je macht tegenover het huidige productie- en consumptiemodel. Psychologen benadrukken in de krant El Español het feit dat een winkelpauze gek genoeg rust brengt. Velen hebben dat zelf ervaren tijdens de lockdowns. Vaak worden dingen gekocht om een ​​leemte in het bestaan ​​op te vullen.

Of deze bewuste alternatieven voor Black Friday dit jaar al veel voet aan de grond krijgen in Spanje is nog maar de vraag. De detailhandel sprak vorige week al optimistisch de verwachting uit dat de uitgaven van consumenten in het land dit jaar hetzelfde niveau zullen bereiken als in 2019, voor de pandemie. Gemiddeld geeft elke Spanjaard 260 euro uit.

Dit vind je misschien ook leuk