Huurauto’s onbetaalbaar deze zomer in Spanje langs de kusten

door admin
Huurauto's onbetaalbaar deze zomer in Spanje langs de kusten

De microchipcrisis is een van de oorzaken. Daardoor kunnen nieuwe auto’s niet worden geleverd. Dat heeft tot gevolg dat het huren van een auto soms duurder uitvalt dan de prijs voor het hotel met halfpension. Door de beperkende maatregelen vanwege de coronacrisis waren er in 2021 al serieuze problemen bij de autoverhuurbedrijven. Die dwongen veel bedrijven een groot deel van hun vloot te verkopen. 

Balearen

De vloot van huurauto’s op de Balearen is deze zomer bijvoorbeeld met 40% verminderd in vergelijking met de jaren voorafgaand aan de pandemie. Dit hoogseizoen circuleren er zo’n 74.000 huurauto’s op de eilanden, vergeleken met de 120.000 van vóór de covidpandemie.

Bekijk ook: Huur zo snel mogelijk een auto als je een vakantie in Spanje plant

De daling is voornamelijk te wijten aan een groot tekort aan auto’s bij de grote verhuurbedrijven. Autofabrikanten hebben bestellingen geannuleerd vanwege de vertraging in de productieketens als gevolg van het gebrek aan halfgeleiders wereldwijd. Ook zijn er extra vertragingen als gevolg van de staking van de transporteurs met Pasen. Het gebrek aan beschikbare voertuigen en de grote vraag hebben de prijzen opgedreven.

Bij Ibacar, een lokaal autoverhuurbedrijf met kantoren in het noorden van Mallorca, zegt haar manager Catalina Martorell in El País dat fabrikanten 20% van hun bestellingen hebben geannuleerd. Bovendien hebben ze vanwege het gebrek aan beschikbare eenheden hun tarieven verhoogd. “We hebben de prijzen met 50% verhoogd omdat we minder auto’s hebben. Desondanks bieden we een kleine auto aan voor ongeveer 70 euro per dag. Dat is nog veel goedkoper dan de barbaarse bedragen die autoverhuurbedrijven op de luchthaven soms durven rekenen”, benadrukt Martorell.

Andalusië

Dezelfde situatie wordt ervaren in andere toeristische gebieden. Ana María García, voorzitter van de Andalusische bedrijfsvereniging voor autoverhuurbedrijven (Aesva), legt uit dat tijdens de pandemie bedrijven in de sector vanwege het gebrek aan inkomsten een groot deel van hun auto’s moesten afstoten om liquiditeit te verkrijgen. “Er kwam niemand en de kosten voor het onderhoud van de vloot waren hoog. Daarom moesten veel eenheden worden verkocht om onkosten te betalen”, zegt zij.

Nu de situatie weer beter is, kunnen ze geen voertuigen verwerven. “De fabrieken doen er lang over om aan elk verzoek te voldoen en ze geven voorrang aan individuen, dus het is erg moeilijk. We moeten auto’s kopen, maar die verkopen ze niet aan ons”, benadrukt García.

Op de luchthaven van Malaga zijn de wachtrijen voor de autoverhuurkantoren erg lang. Voor mensen zonder reservering is hiet wachten zinloos. Zonder reservering is het vinden van een huurauto onmogelijk of de prijs is zo hoog, dat ze die niet kunnen betalen.

“Toeristen zijn teruggekeerd, maar we moeten velen van hen nee verkopen”, zegt García. Zij vindt het gebrek aan mobiliteit een grote tegenvaller voor toeristische bestemmingen inSpanje zoals de kust van Malaga is. “Het is alsof je naar een restaurant gaat en er is geen eten. Auto’s vormen onze business, maar die zijn er niet”. Daarom is de prijs voor auto’s die er wel zijn extreem hoog.

De verantwoordelijke van Aesva bevestigt dat de sector werkt met de helft van de vloot van voor de pandemie. Dat is bij lange na niet genoeg om aan de vraag te voldoen. Aan de Costa del Sol is 80% van alle huurauto’s in Andalusië geconcentreerd. Het gebied registreert toeristencijfers die vergelijkbaar zijn met die van recordjaar 2019.

Het Patronato del Turismo Costa del Sol presenteerde in januari al de prognoses voor 2022 en verwachtte een situatie vergelijkbaar met het jaar voor het begin van de pandemie: 10,7 miljoen toeristen en een omzet van 13,8 miljard euro. 

Dit vind je misschien ook leuk