Update goedkoopste en duurste supermarkten van Spanje

door admin
Update goedkoopste en duurste supermarkten van Spanje

Dan is de kans groot dat je flink wat geld kunt besparen door je boodschappen bewuster te doen of soms wat verder te rijden of lopen. Of zelfs door je boodschappen online te doen. Zeker in de huidige tijden waarin zo’n beetje alles duurder is geworden. Niet alleen energie en benzine, maar ook de dagelijkse boodschappen.

Om zelf voortdurend op vergelijkend warenonderzoek gaan, is voor de meeste mensen een onhaalbare zaak. Daarom zocht de Spaanse consumentenorganisatie OCU uit wat de duurste en goedkoopste supermarkten van Spanje zijn. Het onderzoek werd dinsdag gepubliceerd.

Gemiddelde prijsverhoging grote ketens 13%

Alle grote ketens hebben hun prijzen van het onderzochte winkelmandje met gemiddeld 13% verhoogd. Día en Mercadona lopen in dit opzicht voorop. In diverse steden is Alcampo de meest betaalbare nationale supermarktketen en door je boodschappen te doen bij Amazon ben je het duurste uit.

Bekijk ook: Spanje wil gezond boodschappenmandje voor vaste en lage prijs

Ondanks de algemene prijsstijging kun je nog steeds aanzienlijk besparen op je aankopen als je voor de meest betaalbare winkels kiest. Die besparing vertegenwoordigt volgens OCU bijna een vijfde van het voedselbudget van een gemiddeld huishouden (17,9%).

Verschillende soorten winkelmandjes onderzocht

De gemiddelde uitgaven aan boodschappen per huishouden liggen op 5.568 euro. OCU baseert zich in de studie op gegevens over 239 voedings- en drogisterijproducten in 11.80 vestigingen van 80 ketens in 65 steden en op internet. De organisatie onderzocht het OCU-mandje, het vers-mandje (fruit, groente, vlees en vis), het merkenmandje (producten van fabrikantenmerken) en het economische mandje (goedkoopste producten van de soort in de betreffende supermarkt). 

Grootste prijsstijging van winkelmandje ooit

De prijsstijging van het winkelmandje is nooit eerder zo groot geweest als dit jaar. Vanaf 1988 houdt OCU deze gegevens bij. Tussen mei vorig jaar en mei 2022 was die stijging al 15,2%, zoals de consumentenorganisatie eerder al bekendmaakte.

De OCU wijst erop dat “in de zomer sterke prijsstijgingen zijn aangehouden”, zoals blijkt uit de CPI van augustus, toen de inflatie 10,5% bedroeg, met voedsel op het hoogste niveau sinds 1994 (stijging van 13,8%), gedreven door de stijging van de kosten van energie en grondstoffen. Volgens de OCU-studie is 64% van de producten in prijs gestegen, vooral zonnebloemolie, bananen, macaroni, olijfolie en eieren.

Gemiddelde besparing van bijna 1.000 euro per jaar mogelijk

OCU concludeert dat een Spaans gezin in 2022 gemiddeld 994 euro per jaar kan besparen in het winkelmandje, door bewust de supermarkt te kiezen.  Deze besparing ligt 7,3% lager dan vorig jaar vanwege een “grotere homogeniteit” van supermarkten en prijsstijgingen in de goedkoopste ketens. Daardoor is het verschil met de duurste kleiner geworden.

Bekijk ook: Goedkoopste supermarkt van Spanje geopend

De goedkoopste supermarkten zijn Tifer, Dani, Family Cash, Alcampo en Supeco, terwijl Sánchez Romero, Ulabox, Novavenda en Amazon de duurste zijn. Alcampo is de goedkoopste optie om te winkelen in 27 steden, gevolgd door Mercadona (10) en Supeco (7). Dit ondanks het feit dat Mercadona en Día door het jaar heen de meeste prijsstijgingen hebben geregistreerd omdat ze hun huismerken duurder hebben gemaakt.

Grootste besparing mogelijk in Madrid en Alcobendas

Als je in Madrid of Alcobendas woont, heb je geluk. Daar kun je het meeste besparen op je boodschappen. In Madrid kan het verschil tussen kopen op de ene of andere plaats 3.529 euro per jaar bedragen; in Alcobendas, 2.977 euro. Daarnaast kan het doen van aankopen via internet je ook aanzienlijk betere prijzen opleveren. Online je boodschappen bestellen kan je een verschil opleveren tot 2.309 euro, afhankelijk van de gekozen website.

Prijsstijgingen “vrij homogeen” volgens OCU

Alle ketens verhogen de prijzen en de stijgingen zijn “vrij homogeen”, aldus de OCU: gemiddeld 13%. Degenen die de prijzen het minst hebben verhoogd, zijn BM Urban (8,8%), Carrefour Express (8,5%) en Alimerka (8,5%). Día en Mercadona hebben hun prijzen het meest verhoogd (ongeveer 16%). Hierin valt het gewicht van de prijsverhogingen in het aanbod van eigen merken op. Dat is dit jaar met gemiddeld 16,4% gestegen. Fabrikantenmerken stegen met 11,3%. De conclusie is hier volgens OCU dat de grote landelijke ketens hun prijzen meer hebben verhoogd dan de kleinere regionale.

Alcampo en Mercadona

Regionale en nationale hypermarkten zijn de commerciële formule waar winkelen goedkoper is. Deze worden gevolgd door discountformules, die voor het eerst niet de beste optie in het winkelmandje zijn. Alcampo is het goedkoopste alternatief om te winkelen in 27 steden in het onderzoek, gevolgd door Mercadona (in 10 steden) en Supeco in zeven. Over het algemeen zijn Family Cash, Alcampo, Supeco, Consum, Lidl, Mercadona, Carrefour, Aldi en Dia de goedkoopste nationale ketens.

Goedkoopste en duurste steden om boodschappen te doen in Spanje

De goedkoopste steden zijn Ciudad Real en Vigo. Hier is de goedkoopste supermarkt van Spanje: een Alcampo in Coia. Op de lijst van de duurste steden staan ​​Palma de Mallorca, Barcelona, ​​Alcobendas, Girona en Madrid. In Madrid is de duurste supermarkt van Spanje gevestigd: een Sánchez Romero aan de Calle de Arturo Soria.

Per product

95% van de producten in de OCU-winkelmandjes is duurder geworden in vergelijking met de prijzen van een jaar geleden. De grootste stijgingen deden zich voor bij zonnebloemolie (+118%) en olijfolie (+53%), meel (+50%) en alle daarvan afgeleide producten, zoals pasta (+56%) of muffins (+75%).

Bananen van de Canarische Eilanden werden liefst +64% duurder. Dat heeft mogelijk te maken met de vulkaanuitbarsting. Het ergste is dat de producten die het meest worden gekocht door families met de laagste inkomens, die van het economische mandje, gemiddeld met 18,7% duurder zijn geworden.

Zuivel, kip en rijst zijn blijven stijgen

De opwaartse trend zette zich de hele zomer voort, vooral in zuivel en pluimvee. Vanaf mei tot de publicatie van het onderzoek is de liter volle UHT-melk met 12,3% gestegen, margarine met 11,6% en kippenborst met +8,7%. Macaroni van het merk Gallo bleef ook in prijs stijgen (+8,5%).

Er is slechts een kleine groep van 12 producten die in prijs zijn gedaald. Sommige behoren tot de categorie hygiëne (shampoo -5%) en andere zijn fruit zoals avocado (-10%) en kiwi (-6%).

Verwachting is dat prijzen blijven stijgen

De prognoses van de OCU zijn niet optimistisch en verwacht stijgingen van de voedselprijzen als gevolg van de stijging van de energie- en transportkosten. De vereniging heeft opgeroepen om de belastingen op basisvoedingsmiddelen tijdelijk te schorsen.

Dit vind je misschien ook leuk