Volgend jaar meer geld in Spaanse begroting voor infrastructuur

door admin
Volgend jaar meer geld in Spaanse begroting voor infrastructuur

Daarvan gaat bijna de helft, 5,4 miljard, naar de spoorwegsector. ADIF, beheerder van de Spaanse spoorwegen, krijgt 2,807 miljoen. 259 miljoen daarvan is bestemd voor het beheer, 932 miljoen euro om nieuwe investeringen of vervangingen in het netwerk te financieren. 720 miljoen euro wordt verkregen uit Europese middelen. Voor de hoge snelheidslijnen krijgt ADIF Alta Velocidad ruim 2,5 miljard, waarvan 30 miljoen bedoeld is ter compensatie van de tariefverlaging die een jaar eerder werd ingevoerd om het spoorvervoer na de pandemie te stimuleren, en 312 miljoen om haar investeringen te helpen financieren. 

Wegens, havens, luchthavens en hydrologie

2,292 miljard worden geïnvesteerd in wegen om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersongevallen te verminderen. In haveninfrastructuur wordt 1.068 miljoen geïnvesteerd, bijna volledig via het overheidsbedrijf Puertos de Estado, om de verbinding, de veiligheid en de digitalisering van de Spaanse havens een impuls te geven.

826 miljoen gaat naar de Spaanse luchthavens, de luchtverkeersleider Enaire -waaronder de luchthavenbeheerder Aena- krijgt hiervan 816 miljoen. De investeringen in waterhuishouding stijgen tot 1,1 miljard om aan de vraag te voldoen en de waterzekerheid te verbeteren.

Bijdrage uit Europa

Een totaalbedrag van 4,519 miljard komt uit Europese fondsen voor infrastructuur. Daarvan gaat 720 miljoen naar ADIF, 239 miljoen naar ADIF-Alta Velocidad, 140 miljoen naar Puertos del Estado, 28 miljoen naar Renfe Viajeros en 18 miljoen naar Enaire.

Dit vind je misschien ook leuk