Spanjaarden geven dit jaar met Kerstmis minder uit door inflatie

door admin
Spanjaarden geven dit jaar met Kerstmis minder uit door inflatie

Dit blijkt uit gegevens uit de vijfde editie van het jaarlijkse kerstinkopenonderzoek van Accenture Retail, dat de consumptiegewoonten en uitgaventendensen van Spanjaarden met Kerstmis analyseert. Uit het onderzoek blijkt dat 23% van de consumenten toegeeft dat zij dit jaar meer geld zullen moeten uitgeven dan zij zouden willen als gevolg van prijsstijgingen.

Basken aan kop

De consumenten in Baskenland zullen het meest uitgeven (632 euro), gevolgd door inwoners van de regio Madrid (531 euro) en Andalusië (521 euro), terwijl die in Asturië (307 euro), Navarra (413 euro) en de Canarische Eilanden (439 euro) van plan zijn hun uitgaven juist te verminderen. 

Managing director van Accenture Retail in Spanje, Portugal en Israël, Alberto Molina, legde uit dat het rapport weergeeft hoe de inflatie het budget van consumenten heeft beïnvloed en dat zij verwachten hun kerstuitgaven te verlagen ten opzichte van 2021. Daarbij houden ze ook rekening met de prognoses van prijsstijgingen voor 2023 en het geluid van een mogelijke recessie.

Verheugen op de feestdagen

Toch geeft 80% van de Spanjaarden aan dat zij uitkijken naar Kerstmis. Bovendien zegt 30% zich erop te verheugen iets leuks voor zichzelf te kopen of om familie en vrienden cadeaus te geven. 33% verwacht te bezuinigen op het budget voor cadeaus voor mensen die wat verder van ze af staan.

Vooral tastbare cadeaus

Uit de onderzoeksgegevens blijkt het meeste geld zal gaan naar tastbare cadeaus. Zo zal 64% van de geraadpleegde Spanjaarden kleding en schoeisel cadeau geven en 59% een of ander voedingsmiddel. De helft van de consumenten geeft aan dat zij kiezen voor schoonheidsproducten of -diensten, sportkleding, speelgoed of elektronische apparaten. 48% gaat voor cadeaubonnen en 47% voor reizen. 29% is van plan virtuele geschenken te kopen om aan anderen te geven. 

Fysieke winkels, metaverse of online

65% van de Spanjaarden zal de meeste aankopen doen in fysieke winkels. Bovendien is 12% van de ondervraagden van plan in de ‘metaverse’, via de virtuele 3D-wereld, te winkelen. 72% zegt online winkels te bezoeken tijdens de kerstperiode, en dan voornamelijk bekende en vertrouwde merken, waarbij kleding en schoenen het populairst zijn.

Toch speelt de detailhandel een sleutelrol bij de aankopen van de Spanjaarden. Het percentage consumenten dat gratis en snelle verzending verwacht bij hun online aankopen neemt gestaag toe. In 2022 was dat al 52%, terwijl het vóór de pandemie, in 2019, 31% was.

Ongeveer een kwart van de Spanjaarden is niet tevreden over de levering. 23% is gefrustreerd door vertragingen bij de levering, terwijl 19% klaagt over de traagheid van de levering.

Dit vind je misschien ook leuk