
Media- en nieuwssite The Fashion Law meldt dat Inditex op 4 januari een zaak tegen Thilikó heeft aangespannen – bij een rechtbank in New York. De modegigant beticht Thilikó en eigenaresse Queenie Williams ervan Zara-artikelen als eigen artikelen door te verkopen met exorbitante winstmarges. Ze zouden de prijzen zodanig opdrijven dat zij voor de artikelen ruim zes keer meer vragen dan de oorspronkelijke prijs.
Misleiding en verwarring
Om de producten op de markt te brengen, gebruikte Thilikó op hun website en socials exact dezelfde foto's als die van de Zara-website. Hiermee schendt het in Los Angeles gevestigde merk de voorwaarden van Zara's e-commerce website, die het gebruik, de reproductie en het zonder toestemming aanpassen van de online content verbiedt, aldus Inditex. Tot nu toe heeft Inditex van ruim 30 foto’s vastgesteld dat zij zonder hun toestemming door Thilikó zijn gebruikt. Ook zouden productbeschrijvingen een-op-een zijn overgenomen.
‘Thilikó doet aan greenwashing’
Greenwashing, ook hier zou Thilikó zich volgens Inditex schuldig aan maken: het zich duurzamer en maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan het in werkelijkheid is. “Het Amerikaanse modebedrijf trekt consumenten aan door de nadruk te leggen op haar sociale verantwoordelijkheid, duurzaam geproduceerde producten en ethisch ontworpen kleding. Het is misleidend”, aldus de aanklacht van Inditex.
Inditex stelt aanzienlijke schade te ondervinden
Inditex stelt forse schade te hebben geleden. “De inbreuk op het auteursrecht en de oneerlijke handelspraktijken hebben niet alleen financiële schade, maar ook aanzienlijke reputatieschade opgeleverd”.
Het Spaanse kledingconcern eist daarom een schadevergoeding van Thilikó. Bovendien wil eiser een verbod op het gebruik van auteursrechtelijk beschermde foto’s en het maken van onjuiste en misleidende reclame. “Ook moet de een-op-een overname van productbeschrijvingen stoppen”.
Bekijk ook: Succesvolle Chinese modegigant Shein kopieert ontwerpen van Spaanse Zara