Luchtverkeersleiders in Spanje kondigen stakingen aan

door admin
Luchtverkeersleiders in Spanje kondigen stakingen aan

De controllers zullen 24-uursstakingen houden op maandag 30 janari, 6, 13, 20 en 27 februari. De vakbonden hebben woensdagochtend verklaard de onderhandelingen over het akkoord van verkeersleiders met de ondernemersvereniging APCTA te hebben verbroken.

APCTA verenigt de particuliere aanbieders van luchtverkeersleiding Saerco en Ferronats. De geprivatiseerde torens in Spanje zijn die van de luchthavens van A Coruña, Alicante, Castellón, Madrid-Cuatro Vientos, El Hierro, Fuerteventura, Ibiza, Jerez, Lanzarote, La Palma, Lleida, Murcia, Sabadell, Sevilla, Valencia en Vigo. In de rest van het Aena-netwerk is het de openbare Enaire die de verkeerstorens bestuurt.

Privatisering controletorens op zestien luchthavens

In juli 2020 heeft Aena de controle over de toren op 12 van zijn luchthavens toegekend voor een periode van zeven jaar voor 101,9 miljoen euro. Een eerste batch (Alicante, Valencia, Ibiza en Sabadell) ging naar Ferronats. De tweede (Vigo, Jerez, Sevilla, A Coruña, Cuatro Vientos) en derde (La Palma, Fuerteventura en Lanzarote) werden geleverd door Saerco. Het contract van de toenmalige dochteronderneming van Ferrovial bedroeg 43 miljoen, terwijl Saerco 35,5 miljoen bood voor zijn eerste lot en 22,8 miljoen voor het tweede, in totaal 58 miljoen euro.

Kritiek op houding van Saerco

Beide vakbonden bekritiseren nu “de houding van Saerco, die in strijd is met het bereiken van welke vorm van overeenkomst dan ook”. Het bedrijf zou vanaf het begin de voorstellen hebben gehinderd die de arbeidersvertegenwoordigers in de verschillende onderhandelingsbijeenkomsten hebben gepresenteerd”.

Integendeel, er zijn “significante gemeenschappelijke punten” bereikt met Ferronats, “zonder dat het mogelijk was om Saerco naar de consensus van de andere partijen te trekken”. Zolang er geen vaste overeenkomst wordt bereikt, is er sprake van een confict.

Vermoeid personeel

De vakbonden verklaren dat “de vakbonden van de luchtverkeersleiders hebben geprobeerd een akkoord te bereiken en belangrijke kwesties op te geven in deze tijd van herstel van het luchtverkeer. Alleen blijkt dat er binnen het systeem van luchtverkeersleiders na bijna drie jaar pandemie sprake is van vermoeid personeel en met constante bezuinigingen in rechten die in het verleden zijn toegekend”.

Imago

CCOO en USCA willen dat de onderhandelingen hervat worden. Zo kan de overeenkomst die in deze tijd van herstel van het luchtverkeer ondertekend worden. Die ondertekening is nog noodzakelijker wanneer het imago van de belangrijkste economische activiteit van het land zou worden geschaad door vertragingen op Spaanse luchthavens.

Taken van Saerco en Ferronats

De taken van de particuliere bedrijven Saerco en Ferronats staan ​​bekend als torencontrole of aerodrome air traffic services (ATS). Vanaf 2011 zijn ze verantwoordelijk voor het goedkeuren van starts en landingen, het beheer van de laatste fase van de afdaling en de beginfase van het opstijgen van vliegtuigen. De controllers zorgen ook voor de noodzakelijke grondbewegingen.

Liberalisering van verkeerstorens had efficiëncyverbetering als doel

De liberalisering van de verkeerstoren was onderdeel van de herstructurering van de luchtvaart. Het doel was “de kwaliteit van de dienstverlening te behouden door de efficiëntie te verbeteren”, zoals blijkt uit een ministeriële regeling van het ministerie van Openbare Werken van december 2010. 

Dit vind je misschien ook leuk