Spaanse post heeft geen milieustickers meer

door admin
Spaanse post heeft geen milieustickers meer

Het ecovignet is nodig om zonder problemen door de nieuwe lage-emissiezones in Spanje te circuleren. Het label kan ook – afhankelijk van het type auto waarin je rijdt of het bouwjaar – circulatie door deze nieuwe gebieden verbieden. In de loop van 2023 moet het worden ontwikkeld in alle steden in Spanje met een bevolking van meer dan 50.000 inwoners.

Je kunt het DGT-milieulabel kopen in de Spaanse postkantoren en via de website. Althans, dat kon. Nu staat op de plek op de website waar je de sticker kunt kopen ‘agotado’ (niet meer op voorraad). 

Eerder had Correos al een andere “belangrijke” boodschap voor belangstellenden om een milieuvignet te verkrijgen: “Vanwege de grote vraag kunnen bestellingen van dit product vertraging oplopen. Wij danken u voor uw geduld”. Deze tekst is nog steeds te lezen op de website.

Eenvoudig online aankoopproces 

Het online aankoopproces van de Spaanse milieusticker was heel eenvoudig. De koper hoefde alleen een afbeelding van zijn kentekenbewijs en zijn identiteitsbewijs meesturen. Voor 5 euro stuurde het postkantoor vervolgens de badge naar het gewenste adres. 

Boete zonder sticker

Nu zijn de DGT-milieulabels dus “uitverkocht” via de website van Correos. Er zullen dus andere alternatieven gezocht moeten worden voordat voordat in steden met meer dan 50.000 inwoners alle trajecten voor het instellen van een lage emissiezone zijn afgerond. Chauffeurs die zonder DGT-sticker in zo’n een gebied rijden, krijgen dan een boete. 

Wellicht wel stickers verkrijgbaar in fysieke postkantoren

Het lijkt erop dat de voorraad alleen op is bij Correos online. Nog niet duidelijk is of er nog milieustickers op voorraad zijn bij de fysieke postkantoren. Bovendien kan de sticker voor 5 euro gekocht worden bij kantoren van Tráfico (DGT) in elke provincie. Daarbij zijn ze verkrijgbaar in het netwerk van werkplaatsen van de Spaanse Confederatie van Werkplaatsen (CETRAA) en andere netwerken van geautoriseerde werkplaatsen, het Instituut voor Automobielstudies (IDEAUTO) en in het geval van wagenparken kunnen de badges worden verkregen via de vereniging Ganvam.

Risico op ongelijkheid

Van alle steden met meer dan 50.000 inwoners in Spanje zijn in slechts een handjevol de ‘Zonas de Baja Emision’ (ZBE) ingericht. Verscheidene stadsbesturen hebben moeilijkheden bij de toepassing ervan aan de kaak gesteld. Sommige deskundigen waarschuwen voor het risico van ongelijkheid als alleen minder vervuilende voertuigen worden geprivilegieerd en betreuren het dat burgers opdraaien voor sancties en verboden.

Nog maar weinig steden hebben lage-emissiezones op orde

Op de Canarische Eilanden en de Balearen zijn ZBE’s verplicht ongeacht het aantal inwoners. Verder zijn in Spanje 149 gemeenten verplicht een lage-emissiezone te hebben. De meesten hebben al een project. Uit een onderzoek van El País eind oktober bleek echter dat het slechts in negen van die steden al van kracht was: Madrid, Rivas-Vaciamadrid, Barcelona, ​​​​L’Hospitalet de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Cornellà van Llobregat, Pontevedra, Pamplona en Córdoba.

Zaragoza, Valladolid, Sevilla, Ciudad Real, San Cristóbal de La Laguna (Sta. Cruz de Tenerife), Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat, Sant Joan Despí of de Madrileense gemeenten Coslada, Fuenlabrada en Alcobendas hebben zich de afgelopen weken volgens dit artikel in RTVE aangesloten. Dat betekent dat nog steeds 40 procent van de plaatsen hun deadline al hebben gemist. 

Dit vind je misschien ook leuk