Burgers Murcia in opstand tegen komst hogesnelheidslijn

door admin
Burgers Murcia in opstand tegen komst hogesnelheidslijn

Er komt namelijk een vijf meter hoge muur van negen kilometer lang van oost naar west dwars door de stad. Volgens de autoriteiten beschermt deze muur de omwonenden tegen geluidsoverlast en overlast van de bouwwerkzaamheden. De trein gaat uiteindelijk ondergronds. Maar omdat de overheid en de spoorwegbedrijven Adif en Renfe niet langer willen wachten, gaat de trein vóórdat de tunnel gereed is bovengronds langs het bestaande spoortraject rijden. Naar verwachting komt de eerste AVE-trein uit Madrid in het eerste kwartaal van 2018 voor het eerst aan in Murcia. De bouw van de tunnel zou 36 maanden in beslag gaan nemen. Het plan voor de komst van de AVE werd al in 2006 ondertekend. Ook de belofte dat deze ondergronds zou gaan.

Dat betekent dat duizenden inwoners met name aan de zuidkant van de muur en met name in de wijken Ronda en El Carmen geïsoleerd worden van de rest van de stad. Er komen namelijk veel minder overgangen dan er op dit moment zijn. Mensen moeten dan ver omlopen of rijden om hun kinderen naar scholen te brengen, ondernemers worden geïsoleerd van hun klandizie, gezondheidscentra, winkelcenra en kantoren liggen plotseling ver weg. Enkele inwoners hebben hun huis al moeten verlaten omdat de muur op minder dan een meter afstand van hun woning wordt gebouwd. 

Er zijn al tientallen klachten van burgers ingediend bij spoorwegbedrijf Adif en er worden schadevergoedingen geëist. Volgens de burgers reageren de autoriteiten niet of nauwelijks. Volgens het platform gedupeerden van de Tunnel gaat het om 100.000 inwoners die direct in hun dagelijks wonen en leven worden geraakt door de muur. In Murcia-stad wonen in totaal 400.000 inwoners. 

Sinds 12 september vinden er dagelijkse protesten en demonstraties plaats. Bewoners klagen over het feit dat er nooit een fatsoenlijk onderzoek is uitgevoerd naar de impact van de bouw van de muur en de komst van de AVE naar de stad. ‘Alleen om binnen 2,5 uur naar Madrid te kunnen reizen moet een vierde van de Murcianen afzien’, zei een demonstrant tegen de Spaanse pers. Men gelooft er niets van dat als de AVE eenmaal rijdt over het bestaande traject er alsnog voor vele miljoenen een tunnel gebouwd zal gaan worden. 

Ook dorpen en gehuchten in de rest van de kleine regio gaan last ondervinden van de scheidslijn die opgetrokken wordt met de komst van de AVE. Het aantal spoorwegovergangen zal drastisch worden verminderd, waardoor gehuchten en dorpjes geïsoleerd worden van grotere plaatsen met alle voorzieningen die nu slechts één overgang verderop liggen. 

Project in gevaar

Een klein groepje gewelddadige boze burgers vernielt de laatste tijd stukken van de al opgetrokken muur. Er zijn bij protesten vuilcontainers in brand gestoken, mensen bezetten spoorbanen en andere relletjes ontstaan. De oproerpolitie is de laatste dagen een normaal verschijnsel bij de burgerprotesten die voorheen vreedzaam verliepen. Het bedrijf dat de bouwwerkzaamheden uitvoert, Aldesa, overweegt al om het project te laten voor wat het is uit angst voor gedoe. Het Spaanse minsterie van Ontwikkeling waarschuwt ervoor dat het AVE-project zo op de helling komt en dat er ook ongelukken kunnen gebeuren. Het benadrukt dat de muur tijdelijk is en ervoor zorgt dat er geen geluidsoverlast zal zijn van de passerende hogesnelheidstreinen. 

Dit vind je misschien ook leuk