Belangrijke overwegingen voor deelname aan een beurs in Spanje

door admin
Belangrijke overwegingen voor deelname aan een beurs in Spanje

Zo zijn er tal van Nederlandse bedrijven in Spanje of bedrijven in Nederland die actief zijn op de Spaanse markt voor wie deelname aan (inter)nationale vakbeurzen daar een goed marketinginstrument kan zijn. Aan het besluit om deel te nemen aan zo’n internationale beurs gaan doorgaans echter belangrijke overwegingen vooraf. Want wat moet de deelname aan een beurs je bedrijf opleveren?

Redenen om naar een beurs te gaan kunnen zijn:

  • Je wilt in contact komen met (Spaanse) prospects
  • Je wilt bestaande relaties aanhalen
  • Je wilt product- of bedrijfspresentties geven
  • Je wilt je naamsbekendheid in Spanje vergroten
  • Beursdeelname is effectiever dan koude acquisitie
  • Je wilt een nieuw product of nieuwe dienst introduceren
  • Je hebt de mogelijkheid om je goed te positioneren ten opzichte  van je concurrenten
  • Je kunt op één locatie verschillende advertentiemogelijkheden    inzetten

Voordelen van deelname aan een beurs

Een door bedrijven veelgenoemd voordeel om deel te nemen aan een beurs is dat mensen die naar een beurs komen al in de juiste stemming zijn. Ze weten al dat standhouders hun producten en/of diensten onder de aandacht willen en ook zúllen brengen. Bovendien kun je op een beurs bijpraten over mogelijke samenwerkingen en trends in het specifieke vakgebied. In een positieve sfeer en met korte lijnen kan veel bereikt worden.

Potentiële klanten kunnen zaken op een beurs zelf ervaren of fysiek kennis maken met een product of dienst door productpresentaties. Hiervoor zijn diverse middelen in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan grote videoschermen voor vertoning van bedrijfsfilms met een voice over of ondertiteling in het Spaans, video displays, vakkundig vertaalde productbrochures, catalogi en folders met professionele foto’s, professionele beursstand, presentatiewanden en beursbalies.

Heb je eenmaal besloten om naar een beurs in Spanje te gaan, dan komt er veel op je af. Je moet van alles organiseren. De volgende zeven stappen kunnen je helpen om je als bedrijf succesvol te presenteren in het buitenland.

1. Identificeer de markt. Zorg voor een grondige analyse van actuele landinformatie en gegevens over de verschillende economische regio’s en provincies.

2. Stel beursstrategieën op: Bepaal je doelen. Is dat bijvoorbeeld het uitbouwen van klantcontacten, het verkennen van exportkansen,  het uittesten van productacceptatie of het presenteren van nieuwe ontwikkelingen? De strategie bepaalt het soort optreden en ook de communicatiemiddelen die je moet inzetten.

3. Zoek de juiste beurs: Online beursdatabases bevatten gedetailleerde informatie over veel beurzen wereldwijd of specifiek voor Spanje.

4. Overweeg deelname aan een gezamenlijke stand of paviljoen, dat levert vele voordelen op vanaf de beursvoorbereiding, de afwikkeling van de standbouw tot de professionele begeleiding.

5. Bereid je beurspresentatie voor: Na de aanmelding ontvangen de deelnemers aan een beurs doorgaans gedetailleerde checklisten en planningen van de organisator

6. Stel het kostenplaatje op: Voor de stand: denk aan kosten met betrekking tot het oppervlak, de standbouw, stroomaansluiting en -verbruik, telefoon- en internetaansluiting, decoratie, personeel, relatiegeschenken, ontvangst, visitekaartjes, naambordjes. Voor tentoonstellingsstukken: transport en verpakking, grafiek, brochures, prijslijsten. Voor de reis: vluchten en ritten, daggelden, hotel, kosten voor communicatie. Voor de communicatiemiddelen: Professionele vertalingen van brochures en prijslijsten in het Spaans en het Engels, productie van bedrijfsvideo’s .

7. Houd rekening met verrassingen: In het buitenland loopt niet altijd alles volgens ons eigen schema. Ook is de manier waarop mensen in Spanje bijvoorbeeld werken heel anders dan het strak georganiseerde Nederland. Zorg voor een buffer – ook in tijd – om goed op verrassingen te kunnen reageren.

Dit vind je misschien ook leuk