Beleggen in de omvangrijke game-industrie

door admin
Beleggen in de omvangrijke game-industrie

Wist u dat de vorige finale door bijna 100 miljoen unieke kijkers live werd bekeken?  Er zijn nog maar weinig grote sportevenementen die zich daar mee kunnen meten. Electronic sports oftewel e-sports is big business en begint meer en meer te lijken op normale sport.

Net zoals bij beleggen en bij sport in het algemeen is vooruit plannen van cruciaal belang en kan het leiden tot een groot voordeel. De Canadese sporter en ijshockeylegende Wayne Gretzky verwoordde het goed: “Een goede ijshockeyspeler schaatst daar waar de puck is, maar een hele goede ijshockeyspeler schaatst daar waar de puck straks heen gaat”. Een betekenisvolle quote, ook voor beleggers.

E-Sports ofwel electronic sports

E-sports is de benaming voor het spelen van videogames op een, hoog, competitief niveau. Tegenwoordig gebeurt dat op grote en goed georganiseerde evenementen waar meerdere (professionele) spelers elkaar treffen. Deze spelers beheersen de ins en outs van het spel, maar hebben ook motorische en mentale vaardigheden nodig – zoals oog-handcoördinatie, reactiesnelheid en tactische oriëntatie – om succesvol te zijn tijdens een wedstrijd.

De eerste e-sports wedstrijd werd in 1980 georganiseerd door het Amerikaanse videospelbedrijf Atari. Hun toernooi, van het destijds bij veel gamers geliefde spel ‘Space Invaders’, trok toen al 10.000 deelnemers. Dankzij het moderne internet, de sterk verbeterde techniek en gedaalde computerprijzen kwamen mondiale competities binnen handbereik. Rond het jaar 2000 begon de game-industrie – en de bijbehorende evenementen – aan een gestage opmars.

Robuuste kijkcijfers, jonge fans

Afgelopen zomer werd de World Cup finale (prijzenpot 30,4 miljoen dollar!) van het populaire spel Fortnite bekeken door een volgepakt Arthur Ashe tennisstadion, waar normaal gesproken ook de US Open wordt gespeeld. Ook online waren er tientallen miljoenen toeschouwers. Noemenswaardig: in 2018 wist alleen de NFL Super Bowl finale (honkbal VS) iets meer publiek te trekken dan de finale van League of Legends (100 miljoen kijkers).

Alle andere grote finales van ‘echte’ Amerikaanse sportevenementen zoals honkbal, basketbal en hockey bleven hierbij ver achter. En de (online) publieksaantallen groeien. Geografisch gezien is e-sports vooral populair in Azië-Pacific en Noord-Amerika. Door de technologische vooruitgang wordt het echter steeds meer een wereldwijd fenomeen.

Ook wetenswaardig, de gemiddelde leeftijd van de 454 miljoen e-sports fans ( in 2019) is 28. Een groot verschil met de klassieke sporten in bijvoorbeeld Amerika. Daarvan ligt de leeftijdsgrens van de fans tussen de 40 en ruim 60.

De spelers uit de game-industrie

Deze relatief jonge, maar grote groep enthousiastelingen biedt ondernemingen kansen. De bedrijven die een graantje mee willen pikken zijn dan ook divers. Van gameontwikkelaars Activision Blizzard (bekend van World of Warcraft en Diablo) en Nintendo (bekend van onder andere Mario en Zelda) tot producenten van chips en hardware zoals Advanced Micro Devices (AMD). En natuurlijk alles daartussen.

Het interessante is dat een brede groep bedrijven momenteel in e-sports investeert. Er is een groeiend aantal partnerships tussen gameontwikkelaars, techbedrijven en traditionele sportfranchises.

Binckbank Spanje

Wilt u eens spreken met iemand met verstand van zaken over dit onderwerp, bezoek dan het Beleggerscentrum van BinckBank Spanje in Marbella. BinckBank Spanje (voorheen Alex) bedient al jaren met name Nederlandssprekende residenten in Spanje. Sinds begin augustus maakt BinckBank deel uit van de Deense Saxo Bank. Beide banken hebben al jaren een uitstekende reputatie op het gebied van service, innovatie en digitale investeringsplatformen.

Het nieuwe platform vab Binckbank Spanje biedt niet alleen state-of-the-art handel ontwikkeld door Saxo Bank voor investeerders maar ondersteunt ook Engels, Nederlands en niet minder dan 28 andere talen. BinckBank is een toonaangevende bank voor alle investeerders. De bank wordt gereguleerd door de Nederlandse en Deense nationale banken en omvat 46 jaar aan gecombineerde ervaring. De klantenservice van BinckBank viel al meerdere keren in de prijzen en gaat nu samen met de bekroonde Saxo Bank platforms. Kijk voor meer informatie op www.binckbank.com.

Beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt uw inleg verliezen

Leestip: BinckBank en Saxo Bank gaan samen verder

Dit vind je misschien ook leuk