Trein langs Costa del Sol moet ook in de nacht gaan rijden

door admin
Trein langs Costa del Sol moet ook in de nacht gaan rijden

De C-1 lijn die het centrum van Málaga met dat van Fuengirola verbindt, is de vierde drukst gebruikte korte afstandstrein van Spanje. Per jaar maken 11,4 miljoen passagiers gebruik van deze verbinding. Tussen Málaga en Fuengirola zijn er naast de veelgebruikte halte op het vliegveld van Málaga, haltes in andere populaire kustplaatsen zoals Torremolinos en Benalmádena.

De toeristische sector en de gemeenten van de Costa del Sol pleiten al jaren voor een verruiming van de dienstregeling tot in de nacht. Op dit moment vertrekt de laatste trein richting Fuengirola om 23:30 uur uit Málaga en de laatste trein naar Málaga vertrekt om 00:20 uur uit Fuengirola. Daarna gaat er bijna zes uur lang geen trein.

In die uren zijn gebruikers aangewezen op andere vormen van transport. Ze kunnen gebruik maken van de buslijn M-110 die van Málaga via Torremolinos naar Benalmádena Costa rijdt tot 2 uur in de nacht en tot 4 uur ’s nachts in de zomer. Ook rijden er taxi’s en Ubers, maar die zijn ’s nachts erg duur vergeleken met een treinkaartje waarvan de prijs voor een enkeltje voor het hele traject niet boven de 2,70 euro uitkomt. Een goedkoop alternatief voor de trein is er de nacht niet.

Verbindingen

Het is niet alleen een probleem voor mensen die van het nachtleven aan de Costa del Sol willen genieten. De laatste AVE-trein die in Málaga aankomt vanuit Madrid arriveert op het María Zambrano station om 23:40 uur. De laatste Cercanías-trein is dan net 7 minuten eerder vertrokken. Reizigers die per vliegtuig na middernacht aankomen op Málaga hebben eveneens het nakijken.  

Volgens Adif, de Spaanse spoorweginfrastructuurbeheerder, is het in theorie mogelijk de dienstregeling voor de C1-trein te verruimen, maar moet die beslissing door Renfe samen met het Ministerie van Openbare Werken worden genomen. Tot nu toe is er geen verzoek daartoe bij Adif binnengekomen. ‘De dienstregelingen moeten wel compatibel zijn met onze onderhoudswerkzaamheden, die ’s nachts worden uitgevoerd’, aldus een woordvoerder van Adif.

Capaciteitsproblemen

In mei dit jaar waarschuwde de Junta de Andalucía voor ‘capaciteitsproblemen’ bij het lokale spoor, vooral tijdens spitsuren. In het rapport staat dat de lijn C1 door ruim 72.000 passagiers per dag wordt gebruikt. De rijen die regelmatig te zien zijn op drukke stations langs de route zouden eenvoudig met meer treinen voorkomen kunnen worden.

Geïsoleerd in de nacht

Eerder deze week lieten de toeristische sector en de gemeentes van de plaatsen van de Costa del Sol van zich horen in een pleidooi voor een ruimere dienstregeling. Francisco Salado, president van de provincie Málaga zegt: ‘Het is duidelijk dat we een transportprobleem hebben aan de kust. Het is absoluut nodig om de Cercanías dienstregeling te verruimen voor de nacht. Met name omdat de focus van het toerisme in deze regio sterk op vrije tijdsbestedingen ligt. Het moet gebeuren en niet alleen om veiligheidsredenen maar het zal ook het toerisme en de mensen die er wonen ten goede komen’. Hij voegde hier nog aan toe dat het ‘niet goed is voor grote steden om geïsoleerd te zijn gedurende de nachtelijke uren’. Ook vanuit de gemeente Málaga is de behoefte groot. Zoveel evenementen hier kunnen niet worden bezocht door mensen van de kust omdat ze na afloop geen vervoer terug naar huis hebben.

Trein naar Marbella

De hotelvereniging van de Costa del Sol, Aehcos, pleit naast een nachtelijke dienstregeling ook voor een verlenging van de treindienst naar het centrum van Marbella. Dit is de enige gemeente van Spanje met meer dan 100.000 inwoners die niet beschikt over een treinverbinding.

Dit vind je misschien ook leuk