Remmen voor een radar in Spanje voorkomt binnenkort geen boete meer

door admin
Remmen voor een radar in Spanje voorkomt binnenkort geen boete meer

‘Radares en cascada’ zijn twee radars die op snelheid controleren en die vlak achter elkaar worden geplaatst. Na de eerste radar (vaak netjes aangekondigd) volgt op enkele kilometers afstand een tweede. De twee radars samen stellen de verkeerspolitie in staat om bestuurders die na een radar gepasseerd te zijn hun gaspedaal even flink intrappen om de verloren snelheid weer terug te winnen op heterdaad te betrappen en alsnog te bekeuren.

Het doel van DGT is altijd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Enkele weken geleden publiceerde de verkeersdienst de cijfers van de meest gemaakte overtredingen op de Spaanse wegen. Dit zijn het gebruik van alcohol of drugs achter het stuur, het gebruik van een mobiele telefoon onder het rijden en snelheidsovertredingen. Aangezien deze overtredingen ook de meeste ongelukken veroorzaken, wordt hierop het meest gecontroleerd en wordt nagedacht over maatregelen om die overtredingen te voorkomen. Daarmee hoopt DGT het zorgwekkende cijfer van 1.200 verkeersdoden op wegen buiten de bebouwde kom en ruim 500 op straten binnen steden en dorpen flink te reduceren. Boetes voor gebruik van alcohol en drugs en mobiele telefoon achter het stuur zijn de laatste jaren flink verhoogd en sancties zoals puntenaftrek van het rijbewijs worden verder opgevoerd.

Omdat DGT ook op de hoogte is van de gewoonte van veel weggebruikers om vlak voor een radar af te remmen om deze netjes op de aangegeven snelheid te passeren, heeft het instituut de proef gedaan met de watervalradars. Het gaat om een pilot-project in de regio Navarra dat bij succes uitgerold zal worden over de rest van het land. Het voordeel voor DGT van de watervalradars is dat deze veel goedkoper in gebruik zijn dan de radars die worden gebruikt bij trajectcontroles.

Om dit snelheidsboetes te vermijden is het natuurlijk het beste om je altijd aan de maximumsnelheid te houden en daarbij de 7-regel in acht te nemen. Die stelt dat alle radars rekening houden met een marge van 7 kilometer bovenop de maximum toegestane snelheid en je pas als je die overschrijdt, flitsen. Daarbij zijn de snelheidsmeters in moderne auto’s ook zo afgesteld dat de meter altijd circa 5 kilometer per uur méér aangeeft dan je werkelijk rijdt. 

Dit vind je misschien ook leuk