Hoe zit het met uw verzekeringen in Spanje ten tijde van het coronavirus?

door admin
Hoe zit het met uw verzekeringen in Spanje ten tijde van het coronavirus?

Bij Hypotienda ontvangen we meerdere vragen omtrent de verzekeringen, waarvan we er een aantal op een rij hebben gezet, zodat u kunt lezen wat u kunt verwachten, mocht u onverwacht in deze tijd een schadeclaim hebben.

De verzekeraars zijn operatief, maar bijna alle medewerkers werken vanuit huis. De verwerkingstijd zal langer zijn dan normaal en urgente zaken zullen logischerwijs voorrang krijgen.

En vraag die we ook al meerdere keren hebben ontvangen is of de verzekeraars nu de mogelijkheid geven voor uitstel van premiebetaling. Standaard krijgt men bij verlenging van de polis al een termijn van 60 of 90 dagen (afhankelijk van verzekeraar en type polis) om de premie te betalen, dus is het voor nu niet nodig dat hier aanpassingen op komen.  

Autoverzekering

Ben ik verzekerd als ik nu de weg op ga?

Er deed vorige week een gerucht de ronde dat er geen dekking vanuit de autoverzekering zou zijn als men nu de weg op gaat. Dit is volkomen incorrect en er is wel degelijk dekking.

Pech op de weg

Als de garage waar de auto heen moet dicht is of geen nieuwe auto’s meer aanneemt, zal uw auto naar uw huis of deposit van de sleepdienst worden gesleept. Wij adviseren de auto naar uw huis te laten slepen want het de stalling (deposito) van de sleepdienst kan u kosten in rekening brengen om de auto daar te laten staan. Wanneer de garages weer opengaan, zal de auto door de verzekeraar naar de betreffende garage gesleept worden.

Heb ik recht op vervangend vervoer nu?

We hebben vernomen vanuit de verzekeraars dat vervangend vervoer momenteel in principe niet mogelijk is. Wel tijdens de reisdekking, waarbij vervangend vervoer wordt gegeven om naar de plaats van bestemming te kunnen komen.

De keuring van mijn auto is verlopen, wat nu?  

Als de keuring op uw auto tijdens de lock down is verlopen, mag u blijven rijden (vanzelfsprekend alleen met gegronde reden, zoals door de staat zijn opgelegd). De keuringsstations (ITV) in Spanje zijn gesloten dus het is niet mogelijk de auto te laten keuren. Houdt u er wel rekening mee dat als de auto een mechanisch mankement heeft waardoor de auto niet op de weg zou mogen circuleren, u de auto beter niet kunt gebruiken.

Kan mijn verzekering tijdelijk opgeschort worden nu ik de auto niet gebruik?

Nee, dit is niet mogelijk. Een autoverzekering kan alleen gestopt worden als deze is uitgeschreven bij de DGT (Spaanse RDW), daar een autoverzekering wettelijk verplicht is.

Huisverzekering

Mocht u tijdens de “lock down” een claim hebben en er een expert langs moeten komen, dan zal de mogelijkheid bestudeerd worden om dit via videobellen te doen. Reparaties zullen nog uitgevoerd worden door de reparatiebedrijven, maar hierbij wordt wel gekeken naar de ernst van de claim en zullen spoedgevallen eerst worden verwerkt.

Zorgverzekering

Als u een particuliere zorgverzekering heeft, geeft deze ook dekking in het geval u besmet mocht raken met het Coronavirus. De particuliere ziekenhuizen nemen momenteel minder ernstige gevallen aan, maar over het algemeen gaan alle ernstige gevallen naar de publieke ziekenhuizen. Maar wat als u geen recht heeft op de Seguridad Social? In dat geval zal de particuliere zorgverzekering de kosten op zich nemen. Wel is het van belang altijd contact op te nemen met uw verzekeraar.

Het is waarschijnlijk voor veel mensen economisch gezien niet de juiste tijd om een particuliere zorgverzekering af te sluiten, maar het is wel aan te raden dit nu juist wél te doen. Wat als u nu onverhoopt iets anders onder de leden krijgt? U wilt dan liever naar een privékliniek kunnen gaan en niet naar een overvol publiek ziekenhuis. Op die manier kunnen de publieke ziekenhuizen zich ook focussen op de mensen die door het virus besmet zijn. Daarnaast heeft u dan ook altijd recht op een éénpersoonskamer, wat ook een fijn gevoel geeft in deze tijd. Met de huidige kortingen hoeft een particuliere zorgverzekering helemaal niet zo duur te zijn.

Verzekeraar DKV heeft een “virtual doctor” app in het leven geroepen, waar men digitaal in contact kan treden met artsen en medische vragen kan stellen (ook om bijvoorbeeld gewoon een kinderarts te raadplegen). Op deze  manier worden de klinieken verlicht en deze service is gratis voor iedereen die resident is in Spanje, zowel voor klanten als niet-klanten van DKV. De app kunt u downloaden via de volgende link: www.medicosfrentealcovid.org.

Klanten van DKV kunnen naast de medische hulplijn (976 991 199) ook bellen naar telefoonnummer 976 991 197 voor emotionele of psychische ondersteuning bij bijvoorbeeld stress, eenzaamheid of angstaanvallen tijdens deze isolatieperiode. Deze service is van 9.00 tot 19.00 ook in het Engels beschikbaar.

  • Bovenstaande informatie is actueel op het momenteel van schrijven. Daar de maatregelen regelmatig wijzigen kunnen wij niet garanderen dat bovenstaande informatie nog actueel is op het moment dat u dit artikel leest. Onze klanten kunnen te allen tijde contact opnemen met ons tijdens kantooruren als er nog meer vragen zijn.

Meer informatie ontvangen over verzekeringen? Of wilt u graag uw bestaande polis(sen) een keer doorlopen om er zeker van te zijn dat u goed verzekerd bent? Neem dan vrijblijvend contact op met Hypotienda. Hypotienda is al meer dan 10 jaar actief op het gebied van verzekeringen in héél Spanje. Tel: 0034 951 319 383/ Email info@hypotienda.com of kijk op www.hypotienda.com

Dit vind je misschien ook leuk