
Vanwege de maatregelen omtrent het coronavirus (covid-19), is het belangrijk dat mensen die van plan zijn om naar een ander land te reizen, de officiële aanbevelingen van de autoriteiten raadplegen. Check altijd goed de reisadviezen in de verschillende landen en de maatregelen die gelden op de plek waar je heen reist.
Reisadviezen van Spanje voor de verschillende landen zijn te vinden via deze link van het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Het wordt aanbevolen dat voordat u op reis gaat, u ook de websites van de luchthavens, treinstations, transportbedrijven en reisbureaus waar u heen gaat, controleert.
Wanneer u alles gecontroleerd en goed voorbereid heeft, bestaat de kans dat uw vlucht door de luchtvaartmaatschappij alsnog wordt geannuleerd. Wat zijn dan uw rechten?
Geannuleerde vluchten
Reizigers die zijn getroffen door annuleringen van vluchten door luchtvaartmaatschappijen als gevolg van het coronavirus, hebben recht op de terugbetaling van het betaalde bedrag, dan wel op alternatief vervoer. Dit is in overeenstemming met de Europese regelgeving.
Naast het recht op terugbetaling, heeft u als consument het recht op een compensatie (schadevergoeding) voor de annulering van de vlucht. De luchtvaartmaatschappij is echter niet verplicht om een compensatie te betalen indien de annulering het gevolg is van een overmachtssituatie.
Aangezien het coronavirus een overmachtssituatie is, bestaat er in principe géén recht op een aanvullende compensatie. Dit is echter afhankelijk van de status van de pandemie op het moment dat de vlucht zou hebben moeten plaatsvinden. De omstandigheden van het geval dienen altijd goed bestudeerd worden om te bepalen of u al dan niet recht heeft op een aanvullende compensatie.
Gedupeerde reizigers kunnen in beginsel kiezen tussen de terugbetaling van het betaalde bedrag van de vliegtickets, dat binnen zeven dagen zal moeten worden terugbetaald, dan wel het ontvangen van een reisvoucher of alternatief vervoer.
Echter, áls er in de overeenkomst en voorwaarden die u bent aangegaan met de luchtvaartmaatschappij staat vermeld dat deze een voucher mag aanbieden in plaats van een terugbetaling, dan is het mogelijk dat de luchtvaartmaatschappij niet wenst over te gaan tot terugbetaling. In overeenstemming met de Europese wetgeving is de luchtvaartmaatschappij echter verplicht om overgaan tot de terugbetaling indien u de voucher niet accepteert en om terugbetaling verzoekt.
Als de vlucht geannuleerd wordt op uw eigen initiatief, heeft u in beginsel recht op een terugbetaling van het betaalde bedrag indien de annulering te wijten is aan de gevolgen van het coronavirus (beperking bewegingsvrijheid).
Is uw vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus en krijgt u uw geld niet terug? Neem dan contact op met de advocaten van Gimbrère International Advocaten. Wij staan graag voor u klaar.