Spaans postbedrijf slaat plank mis met racistische postzegels

door admin
Spaans postbedrijf slaat plank mis met racistische postzegels

De prijzen van de zegels schoten volledig in het verkeerde keelgat van veel mensen, zo schreef de Spaanse nieuwssite El Periódico op vrijdag. Correos besloot de witte zegel meer dan twee keer zo duur te maken dan de donkere zegel. De witte zegel heeft namelijk een prijs van 1,60 euro en de zwarte zegel kost 0,70 euro.

Equality Stamps ter nagedachtenis aan moord George Floyd

Correos besloot de campagne genaamd Equality Stamps te lanceren vanwege het feit dat het op 25 mei 2021 precies een jaar geleden was dat de Amerikaanse George Floyd in de Verenigde Staten overleed door hardhandig politieoptreden. Met steun van SOS Racismo lanceerde Correos deze controversiële postzegelcampagne.

Op 25 mei schreef Correos op Twitter de volgende boodschap ter lancering van de postzegelreeks: “In het kader van #EuropeanDiversityMonth, en samenvallend met het feit dat het een jaar geleden is dat #GeorgeFloyd werd vermoord, lanceren wij #EqualityStamps: Een reeks postzegels die het licht wil werpen op raciale ongelijkheid en diversiteit, inclusie en gelijke rechten wil promoten.”

Zegels weerspiegeling van ongelijkheid

In het filmpje vertelt een man over heit feit dat Correos er bewust voor heeft gekozen donkere postzegels minder waard te maken dan de witte. Er zullen dus meer donkere dan witte zegels gebruikt moeten worden om hetzelfde pakket te versturen. Elke brief en elk pakket wordt zo een weerspiegeling van de ongelijkheid die door racisme is ontstaan.”

Critici los op sociale media na anti-discriminatiecampagne

Hoewel Correos bewust voor deze boodschap koos, gingen critici vlak na de lancering van Equality Stamps los op sociale media. “Per ongeluk racistisch” en “De bedoeling was goed” luidde diverse berichten op Twitter en Instagram. De ongetwijfeld goedbedoelde anti-discriminatiecampagne van Correos kwam bij velen uiteindelijk juist racistisch over. Volgens meerdere critici worden dit soort campagnes nog te vaak gemaakt door witte mensen.

Op Twitter reageert het postbedrijf zelf door te melden dat de campagne bedoeld is om bewustwording te creëren voor de oneerlijke en pijnlijke realiteit die volgens het bedrijf niet zou mogen bestaan.

Dit vind je misschien ook leuk