Spaanse regering biedt Cantabrië excuses aan voor te grote treinen

door admin
Spaanse regering biedt Cantabrië excuses aan voor te grote treinen

De president van Cantabrië, Miguel Ángel Revilla, heeft zaterdag meegedeeld dat de Spaanse minister van Transport, Raquel Sánchez, hem haar excuses heeft aangeboden voor de fout. Deze heeft tot gevolg dat er een aanzienlijke vertraging op zal treden in het aanleveren van de nieuwe treinen.

Bekijk ook: Blunder: Spaanse NS maakt treinen die niet door tunnels passen

El Mundo schrijft dat Revilla wel heeft geëist dat er wordt gezocht naar de “verantwoordelijke”, olmdat het “niet uit te leggen is dat er in 2019 iets wordt aanbesteed en we er anno 2023 achter komen dat de breedte van de treinen niet samenviel met die van de tunnels”.

Op vragen van de pers legde Revilla uit dat hij de minister al sinds donderdag heeft geprobeerd te bellen, “maar ze belde niet terug” en dat hij “behoorlijk boos” was. Uiteindelijk volgde er toch een gesprek en excuses. Ook heeft de minister Revilla beloofd dat de fabricage van de treinen met de juiste afmetingen zo snel mogelijk hervat zal worden en dat er uitleg zou volgen over de fout.

Hoe kan in Spanje “een fout van dit kaliber” opduiken?

Revilla hoopt dat de minister “duidelijk en krachtig zal zijn en ons zal vertellen hoe het kan dat in een land als Spanje, een pionier ter wereld in de aanleg van infrastructuren, een fout van dit kaliber opduikt”. Bovendien gaf de president aan dat nog steeds niet bekend is waar de verantwoordelijke moet worden gezocht. “Maar de minister is het hoofd van die organismen en zij zal het moeten verduidelijken”. Verder heeft Revilla geëist dat de landelijke regering Cantabrië redelijke deadlines geeft, zodat de benodigde nieuwe treinen snel  kunnen gaan rijden. 

De minister van Transport, Raquel Sánchez, heeft “aanstaande ontslagen” aangekondigd bij Renfe en Adif vanwege de fout. Het ministerie gaat een werkgroep opzetten om het hele proces te monitoren. Bovendien heeft ze al opdracht gegeven voor een interne audit bij Renfe en Adif om “in meer detail te kunnen bepalen hoe die fout zich heeft voorgedaan.”

Dit vind je misschien ook leuk