Taxidienst Cabify zet Madrid op zijn kop met 8.500 nieuwe licenties

door Else BeekmanElse Beekman
Cabify Madrid, opschudding vanwege 8.500 nieuw toegekende licenties

Na jaren van juridische strijd krijgt Cabify eindelijk groen licht: de Comunidad de Madrid heeft het vervoersbedrijf 8.500 extra VTC-licenties toegekend. Cabify is een populaire taxidienst die via een app ritten aanbiedt met professionele chauffeurs in personenwagens, vergelijkbaar met de ook in Spanje opererende Uber en Bolt.

De aanvraag voor extra VTC-vergunningen (Vehículos de Turismo con Conductor, oftewel huurauto’s met chauffeur) dateert al uit 2018 en lag sindsdien onder het vergrootglas van de rechter. Hoewel Cabify de goedkeuring toejuicht, zet het vraagtekens bij de strikte voorwaarden die eraan verbonden zijn.

Acht jaar strijd om VTC-licenties

In april 2018, net voordat strengere landelijke regels werden ingevoerd, vroeg Cabify duizenden VTC-licenties aan. Door administratieve blokkades en aangescherpte regelgeving belandde de kwestie jarenlang in de rechtbank. Uiteindelijk gaven het Tribunal Superior de Justicia de Madrid en later ook het Spaanse Hooggerechtshof het bedrijf gelijk.

Toch verloopt de overwinning niet zonder haken en ogen. De overheid wil dat Cabify de nieuwe voertuigen direct inzet, iets wat volgens het bedrijf niet is afgesproken in de uitspraken van de rechters. Cabify noemt deze eis zelfs “desviación de poder” – machtsmisbruik.

Wat betekent dit voor Madrid?

Momenteel rijden er in Madrid ongeveer 8.800 VTC’s, (verdeeld over de platforms Uber, Bolt en ook Cabify) en 5.000 taxi’s rond. Exacte cijfers per platform zijn niet publiekelijk beschikbaar. De komst van 8.500 extra VTC’s in de regio Madrid zou de verhoudingen flink opschudden. Cabify waarschuwt dat zo’n plotselinge groei schadelijk kan zijn voor de mobiliteitssector. Volgens recente gegevens is de verhouding in Madrid ongeveer één VTC per twee taxi’s. Dat is aanzienlijk hoger dan de eerdere landelijke ratio van één VTC per dertig taxi’s.

Het bedrijf pleit daarom voor een gefaseerde uitrol. Volgens Cabify zou een rustige invoering niet alleen beter zijn voor de bestaande bedrijven, maar ook bijdragen aan een stabielere arbeidsmarkt en een betere dienstverlening voor de inwoners van Madrid.

Reactie van de overheid

De Comunidad de Madrid houdt voet bij stuk: volgens hen wordt er correct uitvoering gegeven aan de rechterlijke uitspraken. De regionale minister van Transport, Jorge Rodrigo, liet weten dat er bovendien nog een beroep loopt tegen een recente uitspraak die 2.500 licenties betreft.

Cabify elders in Spanje

Cabify is niet alleen actief in Madrid, maar biedt zijn diensten ook aan in andere grote Spaanse steden. In Barcelona vormt de strengere lokale regelgeving een uitdaging voor het bedrijf. Daaronder een verplichte wachttijd tussen boeking en rit, waardoor Cabify zijn activiteiten tijdelijk moest opschorten. Inmiddels opereert Cabify daar weer onder aangepaste voorwaarden.

Ook in steden als Valencia, Sevilla, Málaga en Zaragoza kunnen klanten via de Cabify-app ritten boeken. In sommige regio’s werkt Cabify samen met lokale taxibedrijven om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Dit stelt gebruikers in staat om zowel taxi’s als huurauto’s met chauffeur via één platform te bestellen.

De regelgeving verschilt per autonome regio, wat betekent dat Cabify zijn dienstverlening telkens moet aanpassen. Deze variatie maakt de Spaanse markt complexer dan in veel andere landen waar het bedrijf actief is, zoals in Latijns-Amerika.