Met name de verkoop van gedistilleerde dranken als whisky, jenever en rum is in het afgelopen jaar in Spanje met 27,5 procent flink toegenomen, zo blijkt uit gegevens van het ministerie van Landbouw. Daarmee is sterke drank de productgroep met de grootste verkoopstijging ten opzichte van het vorig jaar.
De populariteit van de gedistilleerde dranken wordt op de voet gevolgd door bier, waarvan de verkoop dit jaar toenam met 23,8 procent en wijn met een verkoopstijging van 15,3 procent ten opzichte van 2019. Deze cijfers laten duidelijk zien dat de alcoholconsumptie die normaliter in bars en restaurants plaatsvindt, zich verplaatst heeft naar de huiselijke omgeving.
Sterk veranderd consumentengedrag
De doorgaans stabiele en onveranderlijke Spaanse levensmiddelenmarkt heeft door het coronavirus nu toch een ware revolutie doorgemaakt. In de afgelopen twaalf maanden steeg de verkoop van voedingsmiddelen met 8,3 procent. Gemiddeld gaven huishoudens 11,2 procent meer uit in de supermarkt, een stijging waarvan praktisch alle productgroepen hebben kunnen profiteren.
Samen kochten de Spanjaarden dit jaar 7,6 procent meer vlees dan in 2019. Het populairst waren varkensvlees (met een verkoopstijging van 9,9 procent) en kip (met een stijging van 7,8 procent). Ook steeg de verkoop van konijn, rund-, schapen- en geitenvlees, zij het in iets mindere mate. De verkoop van schelpdieren, verse en ingeblikte vis steeg zelfs met 8,3 procent vergeleken met die van het vorig jaar.
Ook bleek tijdens de coronapandemie in Spanje het bereiden van vegetarische stoofpotten ongekend populair: dit jaar steeg de verkoop van peulvruchten liefst 16 procent en die van aardappelen en groenten beide met tien procent vergeleken met 2019.
Speciaalzaken in de buurt weer populair
Niet alleen de inhoud van het boodschappenmandje veranderde dit jaar, ook de manier waarop deze boodschappen werden gedaan was anders. Zo kozen veel mensen ervoor om hun boodschappen online te doen, maar de grootste winst bleek weggelegd voor de kleinere speciaalzaken zoals de ouderwetse slager en de viswinkel. Zij hebben tijdens de pandemie een deel kunnen terugwinnen van wat ze in de afgelopen jaren kwijt waren geraakt aan de grote supermarkten.
Meer aandacht voor koken
De lockdown en de angst om besmet te raken met het coronavirus hebben ervoor gezorgd dat Spaanse consumenten dit jaar de kleinere buurtwinkels verkozen boven de drukke supermarkten. Volgens Joan Riera van Kantar Worldpanel is de opvallende verkoopstijging van levensmiddelen ook toe te schrijven aan feit dat mensen meer tijd thuis doorbrengen en daardoor meer aandacht besteden aan het bereiden van de maaltijden, met meer verse producten die vaak alleen te verkrijgen zijn in speciaalzaken.