Barcelona wil zijn versmarkt terug: La Boquería krijgt make-over

door Else BeekmanElse Beekman
Ingang van La Boquería versmarkt in Barcelona

Al jarenlang oefent Barcelona’s versmarkt een enorme aantrekkingskracht uit op toeristen. Die bezoeken de markt dagelijks in zulke aantallen dat buurtbewoners hun La Boquería zijn gaan mijden. Nu gaat de wereldberoemde versmarkt aan de Ramblas op de schop. De stad trekt 12 miljoen euro uit. Niet alleen voor een omvangrijke modernisering, maar vooral om de oorspronkelijke rol als een levendige plek voor buurtbewoners weer terug te geven. Een plek waar toeristen welkom zijn zonder de overhand te nemen.

De renovatie begint in de zomer van 2026 en loopt door tot in 2027. Een complete vernieuwing van de iconische visafdeling staat op de planning. De markt krijgt nieuwe toiletten, een modern klimaatsysteem en verbeterde kantoren. Ook de gevel aan Plaça de la Gardunya krijgt een facelift. Daarnaast komt er een centrale doorgang, zodat bezoekers makkelijker door La Boquería kunnen wandelen en het geheel ruimtelijker aanvoelt.

Kroegentochten in Barcelona verboden in strijd tegen overlast toeristen

Toeristisch aanbod maakt weer plaats voor lokale producten

De gemeente wil met de renovatie La Boquería opnieuw verankeren in het dagelijks leven van Barcelonezen. Daarom is een nieuw reglement aangenomen: minstens de helft van de kramen moet traditionele levensmiddelen verkopen. De verkoop van kant-en-klare snacks en toeristische hapjes mag niet meer dan 50 procent van het aanbod uitmaken. Meer dan 90 procent van de marktkooplui stemde hiermee in.

Van asbest naar zonnepanelen

Duurzaamheid is een ander speerpunt. Het huidige dak van fibrocement, waarin vaak asbest zit, verdwijnt. In de plaats komen zonnepanelen. Daarmee sluit La Boqueria aan bij het plan van de gemeente Barcelona om markten groener en energiezuiniger te maken.

Balans tussen stad en toeristen

José Antonio Donaire, commissaris voor duurzaam toerisme, ziet de renovatie van La Boqueria als een voorbeeldproject. Op zijn LinkedIn-pagina schreef hij:

Om haar eigenheid terug te krijgen, moet de Boqueria breken met de koers van de voorbije jaren. We willen het aandeel van toeristisch consumptiegoed terugdringen en meer ruimte geven aan traditionele marktproducten.

Volgens Donaire maakt de renovatie deel uit van een bredere strategie. “We herstellen speelpleinen, ondersteunen de buurtwinkels en beperken het toeristisch aanbod in Ciutat Vella (de oude stad). Dat is goed voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers. Die waarderen juist de kans om echte plekken te beleven, niet een decor dat alleen voor toeristen is neergezet.”

Barcelona beperkt toegang populaire versmarkten voor toeristen