Dag van de Fiets in Málaga trekt duizenden deelnemers

door Else BeekmanElse Beekman
Dag van de Fiets in Málaga trekt veel belangstelling

Na zes jaar afwezigheid is de Dag van de Fiets (Día de la Bici) in Málaga terug van weggeweest. Onder een stralende zon en bij hoge temperaturen genoten zo’n duizend deelnemers van een feestelijke fietstocht door de stad.

Volgens de organisatie werd het evenement sinds 2019 niet meer gehouden. Dat kwam door logistieke beperkingen, het ontbreken van sponsoren en later ook de coronapandemie, die het organiseren van grootschalige evenementen bemoeilijkte.

Onder een stralende zon en bij hoge temperaturen genoten zo’n duizend deelnemers van een feestelijke fietstocht door de stad. Met kleurrijke outfits, vrolijke kinderen en opvallende tweewielers zette de gemeente gezondheid en beweging in het zonnetje.

Burgemeester voorop

Op zondagochtend om iets na tienen klonk het startschot op de Paseo del Parque, in aanwezigheid van burgemeester Francisco de la Torre. Hij verscheen zelf op een groenblauwkleurige fiets, casual gekleed met helm en zelfs twee clips om zijn broekspijpen buiten de fietsketting te houden. De burgemeester voltooide naar eigen zeggen de volledige tocht van 12 kilometer, enthousiast als altijd: “Claro que sí, por Dios” (Natuurlijk, jazeker!) zei hij in de krant SUR.

Naast het hoofdparcours van 12 kilometer was er ook een kortere route van 5,5 kilometer, gericht op gezinnen en beginnende fietsers. Dit traject leidde de deelnemers langs belangrijke verkeersaders van Málaga zoals de Alameda Principal, Avenida de Andalucía en Avenida María Zambrano. “Vandaag voelt de stad echt van ons,” merkte Ana Santana op, die samen met haar kinderen Álvaro (9) en Carlota (4) achterop in een kinderzitje.

Creatieve outfits

Veel deelnemers fietsten uitgedost in originele outfits of hadden hun fietsen versierd om in aanmerking te komen voor een van de prijzen die deze dag uitgedeeld zouden worden. Geheel passend bij het type evenement konden de winnaars enkele fietsen in de wacht slepen. Creatief waren de zussen Laura en Verónica Aragón, die respectievelijk verkleed gingen als een doos kleurpotloden en als een magische boom. Samen runnen ze een kraam met ambachtelijke producten op Muelle Uno en zijn ook vaste deelnemers aan het evenement. “We misten de Dag van de Fiets echt,” aldus Laura, die met weemoed terugdacht aan eerdere edities. In 2016 en 2017 vielen ze nog in de prijzen voor hun originele kostuums.

Toch klonk ook een kritische noot: “Het is jammer dat de deelfietsen in de stad verdwenen zijn,” zegt Laura. “Ik gebruikte ze dagelijks, maar nu durf ik mijn eigen fiets niet op straat te laten staan.” Hun wens voor een betere fiets infrastructuur en -veiligheid in de stad wordt door veel deelnemers gedeeld.

Opvallend was het gevoel van saamhorigheid. Jong en oud, gezinnen en sportievelingen, locals en nieuwkomers fietsten zij aan zij door een stad die voor even autovrij aanvoelde. Het evenement liet zien dat Málaga klaar is voor meer duurzame mobiliteit, als de infrastructuur en faciliteiten daar op inspelen.

Fietsinfrastructuur en -gebruik in Málaga

Málaga beschikt momenteel over ongeveer 50 kilometer aan gescheiden fietspaden. Daarnaast zijn er plannen om het netwerk uit te breiden met 45 kilometer extra fietspaden tegen 2027, wat het totaal op 90 kilometer zou brengen.

Ondanks deze inspanningen blijft het gebruik van de fiets als vervoermiddel relatief laag. Slechts 1,16% van de stedelijke verplaatsingen in Málaga gebeurt per fiets, terwijl wandelen (41,91%) en autorijden (40,55%) dominant blijven.

Fietstours voor toeristen

Voor toeristen biedt Málaga een scala aan fietstours aan. Bedrijven zoals Malaga Bike Tours en Bike2Malaga organiseren dagelijks begeleide tochten door de stad en de omliggende gebieden. Deze tours variëren van ontspannen ritten langs het strand tot avontuurlijke tochten door de Montes de Málaga, en zijn beschikbaar voor zowel beginners als ervaren fietsers.

Spanjaarden en fietsen: van pandemie-boom naar dalende verkoop