De AEA (Automovilistas Europeos Asociados) heeft haar jaarlijkse rapport over de gevaarlijkste wegen in Spanje bekendgemaakt. Het is gebaseerd op officiële ongevallencijfers en laat zien waar automobilisten het meeste gevaar lopen op Spaanse wegen.
Wat opvalt: op het gevaarlijkste stuk gebeuren bijna zeshonderd keer zoveel ongelukken als gemiddeld. Vooral op nationale wegen buiten de snelwegen blijkt het risico groter dan veel mensen denken.
Recordaantal ongevallen op de N-240
Het traject dat er met kop en schouders bovenuit steekt, ligt op de N-240 tussen Huesca en Barbastro, ter hoogte van kilometer 202. Het gebied ligt aan de rand van de Pyreneeën en heeft een bergachtig karakter. Hier gebeuren opvallend veel ongelukken, vooral frontale botsingen en aanrijdingen met obstakels. Volgens de AEA gaat het om een absoluut record, dat vraagt om directe ingrepen. De weg is druk, bochtig en mist op sommige plekken voldoende bescherming. Vooral in de zomermaanden, als het toerisme toeneemt, stijgt het aantal incidenten.
Meer risicovolle trajecten
Behalve de N-240 noemt de AEA ook delen van de N-122 in Soria, de N-345 in Murcia en de N-320 in Guadalajara. In totaal werd 1.400 kilometer aan nationale wegen geanalyseerd. Honderd trajecten kregen het label ‘zeer risicovol’. De vereniging hoopt dat deze lijst overheden aanzet tot actie, zoals betere signalering en sneller onderhoud.
Dit zijn de beste apps voor radarsignalering in Spanje
Wat maakt wegen gevaarlijker?
Volgens de AEA zijn er meerdere oorzaken. Bijvoorbeeld versleten asfalt en ontbrekende vangrails. Maar ook scherpe bochten en onduidelijke kruisingen maken een weg extra gevaarlijk. Daarnaast zorgen vrachtverkeer en vakantieverkeer voor spanningen op de weg. En natuurlijk speelt het gedrag van bestuurders een rol. Afleiding door telefoons, vermoeidheid en te hoge snelheid spelen vaak een rol bij ongelukken.
Wat je als bestuurder zelf kunt doen
Wie door Spanje rijdt, vooral op nationale wegen, doet er goed aan de omstandigheden serieus te nemen. Het is raadzaam om alert te blijven bij bochten en kruisingen, een pauze te houden bij vermoeidheid en vooraf na te gaan of de route risicovolle stukken bevat.
Bron: Autobild