De impact van digitalisering op de Spaanse vastgoedmarkt

door Redactie
digitalisering vastgoedmarkt Spanje vraagt om verschillende aanpassingen

Langzamerhand digitaliseert de vastgoedmarkt en dit is ook het geval voor Spanje. Iets dat met name goed te merken is in grotere steden en toeristische regio’s. Denk aan plaatsen als Marbella in Andalusië en Benidorm in Valencia. 

De digitalisering Spaanse vastgoedmarkt is positief als je als buitenlander een (vakantie)woning in de zon wil kopen. In dit artikel bekijken we de voordelen voor zowel kopers als verkopers en makelaars van deze digitale transformatie. Het biedt namelijk veel voordelen waar eigenlijk iedereen die betrokken is bij het proces baat bij heeft.

Voordelen en uitdagingen van de digitalisering op de onroerendgoedmarkt

De voordelen van digitale hulpmiddelen worden ook in Spanje steeds vaker ingezet door makelaars. Het opent vooral deuren naar de internationale markt, aangezien veel zaken nu online kunnen worden gedaan. Iets dat voor de digitalisering niet mogelijk was. Voordat we ingaan op de voordelen, eerst een korte blik op de grootste uitdaging.

Digitale veiligheid is de grootste uitdaging

Om van deze voordelen te profiteren, dienen er wel voldoende veiligheidsmaatregelen getroffen te worden. Dit is het grootste obstakel waar makelaars tegenaan lopen. Zeker aangezien er met gevoelige gegevens van klanten wordt gewerkt en veel communicatie digitaal plaatsvindt. Gelukkig kan dit worden opgelost door gebruik te maken van data-room.nl. Een virtuele dataroom zorgt er namelijk voor dat alle gegevens op een centrale plek veilig kunnen worden opgeslagen en beheerd. Dit omvat onder meer het delen van mappen met bevoegde personen (beheer van rechten en toegang), het behouden van overzicht van alle acties én het automatisch opslaan van wijzigingen, zodat er geen problemen ontstaan met losse versies. 

Voordelen van digitalisering op de vastgoedmarkt

Deze technologische hulpmiddelen bieden zowel voordelen voor het makelaarsbureau, de kopers én de verkopers. Positieve impact van digitalisering in de vastgoedsector:

  • De eerste kennismaking en bezichtiging van de woning kan virtueel plaatsvinden, bijvoorbeeld via een video call;
  • Nieuwe technologieën maken ook interactieve 3D-plattegronden mogelijk, zodat geïnteresseerden een beter beeld krijgen van de woning en met name de indeling;
  • Het schetsen van mogelijkheden voor de toekomst. Hiervoor speelt AI in vastgoedsector een grote rol, waarbij kan worden getoond hoe een project eruit kan komen te zien;
  • Foto’s van 360 graden om een realistisch beeld te krijgen van de woning zelf, het interieur en zelfs de omgeving;

Big Data, ook in Spanje

Big Data is een term die we steeds vaker horen, evenals de uitdagingen omtrent de privacy en veiligheid van gegevens.  Met “big data in vastgoed Spanje” wordt gedoeld op het analyseren van zeer grote hoeveelheden demografische gegevens, markttrends (verkoopprijzen, hypotheken), bevolkingsgroei, enzovoorts.

De Spaanse vastgoedsector is een grote markt. Op een van de grootste huizensites Idealista staan momenteel meer dan 470.500 objecten te koop en dat is slechts een van de vele platformen. 

Zo wordt AI al ingezet om deze gegevens (big data) te analyseren, patronen te herkennen en trends te voorspellen. Dit maakt het onder meer eenvoudiger om doelgericht online te adverteren, zodat woningen die te koop staan onder de ogen komen van de juiste mensen. 

Bijvoorbeeld voor het targeten van Nederlanders voor de verkoop van woningen aan de Costa del Sol. Cijfers tonen aan dat we in 2025 drie keer zoveel woningen kochten in dit zonnige land, in vergelijking met 2019. En zeg nou zelf, wie wil er nu geen vakantieoptrekje hebben voor de wintermaanden?

Een korte blik op de toekomst

Het is onmogelijk om te voorspellen wat de toekomst zal brengen, maar het staat vast dat de impact van de digitalisering ook in de Spaanse vastgoedmarkt zal doorzetten. Onze verwachting is dat ook AI een grotere rol zal innemen in de technologie in de Spaanse vastgoedsector en dat er meer initiële taken zullen worden geautomatiseerd. Evenals de afhandeling van administratieve processen.

We zijn daarnaast van mening dat digitale hulpmiddelen nooit het menselijke contact zullen vervangen. Zeker bij iets persoonlijks als het verkopen en kopen van een woning. Kopers kiezen vaak op basis van hun gevoel en dit is iets dat zelfs de beste digitale technologische hulpmiddelen niet kunnen vervangen.

Conclusie

Spanje is een vastgoedmarkt waar digitale technologieën een steeds grotere rol spelen. Dit komt mede door de vele voordelen, waaronder digitale bezichtingen en interactieve plattegronden. Makelaars kunnen zo eenvoudiger vastgoed aanbieden aan klanten die veel verder weg wonen, waaronder internationale (potentiële) kopers.

Deze digitalisering heeft voordelen voor alle betrokkenen, aangezien het zowel kosten- als tijdbesparend is. Er is echter ook een grote uitdaging. Een veilige opslag en beheer van gegevens, wat onder meer mogelijk is door het gebruik van een virtuele dataroom. Iets waar feitelijk iedereen gebruik van kan maken, die een oplossing zoekt voor het veilig opslaan en beheren van data.

Wat betreft de huizenmarkt in Spanje, zullen we als Nederlanders ook vaker deze digitale transformatie merken. Met name in toeristische regio’s als de Costa del Sol, waar een grote vraag naar woningen is vanuit internationale kopers (inclusief Nederlanders).