Gebleken is namelijk dat maar liefst 96% van de klanten bij supermarktketens geen gebruik meer wenst te maken van ‘eenmalige plastic produkten’.
Respect voor milieu
“Het gebruik van de biologisch afbreekbare boodschappentassen die sinds eind vorig jaar in omloop worden gebracht, toont aan dat klanten respect hebben voor het milieu en dat ze begrijpen dat plastic daarin niet thuishoort”, aldus een woordvoerder van dit Ministerie.
Opgevallen is reeds, dat sommige verkoopketens de prijs van deze milieu-vriendelijke zakken als middel voor concurrentie hebben ontdekt. De prijs ervan schommelt landelijk tussen nul en tien cent per stuk. Carrefour heeft zich sterk ingezet voor de verbreiding van materialen die vaker zijn te gebruiken en het milieu niet zo zeer belasten als wegwerp-plastic.
Actie goed ontvangen
Volgens deze keten is de invoering van zakken die vaker kunnen worden gebruikt een duidelijk sukses en is de vervangingsaktie uitstekend bij alle klanten goed ontvangen.
Dat de gebruikte zakken mee mogen worden genomen om ze bij het inkopen opnieuw te vullen, is nog niet bij alle consumenten bekend.