De 5.000 aangesloten passagiers zaten tijdens het lange weekend van 3 december 2010 vast op diverse luchthavens in Spanje omdat de luchtverkeersleiders hun werk hadden neergelegd uit protest tegen hun arbeidsomstandigheden.
Advocatenkantoor Cremades & Calvo Sotelo verdedigt de gedupeerde reizigers en vraagt een schadevergoeding van 10.000 euro per persoon voor materiële en psychische schade.
Deze eis is gebaseerd op het feit dat de stakende luchtverkeersleiders het recht op de vrije circulatie van burgers hebben geschonden.
Als de eis wordt ingewilligd kost dat AENA en het ministerie 50 miljoen euro. Volgens een woordvoerder van het advocatenkantoor zal er na de zomer nog een eis tot schadevergoeding van 50 miljoen worden ingediend. Zo kan de staking de overheid dus in totaal 100 miljoen gaan kosten.
De slachtoffers stellen niet alleen de overheid verantwoordelijk voor de staking; ‘Het is een alternatief om zeker te weten dat niemand met lege handen achterblijft. Via strafrechtelijke processen in diverse steden in Spanje zijn de verkeersleiders persoonlijk verantwoordelijk gesteld en zal de rechter bepalen of de eis ingewilligd zal worden.
Indien die dat niet doet hebben we in ieder geval nog de eis tegen de overheid liggen’, legt Luis Vericat van de vereniging van slachtoffers uit tijdens een persconferentie.
Niet betalen
AENA en het ministerie hebben zes maanden om te bepalen of ze de eis wel of niet inwilligen. Volgens het advocatenkantoor is de kans zeer groot dat ze niet willen betalen en zullen de gedupeerden de vergoeding dan alsnog via de rechter proberen af te dwingen.
Volgens de slachtoffers hebben de luchtverkeersleiders onverantwoordelijk gehandeld waardoor de regering de noodtoestand moest uitroepen.
Volgens een woordvoerder van het advocatenkantoor kan AENA zich niet verschuilen achter het feit dat er sprake was van een onverwachte situatie omdat er al maandenlang zeer moeizaam verlopende onderhandelingen plaatsvonden.
Infrastructuur
Omdat AENA als enige infrastructuur levert die het luchtverkeer mogelijk maakt, is het bedrijf verplicht om de goede doorgang van de luchtvaart te garanderen, aldus dezelfde woordvoerder.