El Corte Inglés is een van de belangrijkste bedrijven van Spanje. Naast de warenhuizen heeft het bedrijf nog andere bedrijfsonderdelen. Het biedt onder andere ook verzekeringen en toeristische reizen aan. Na een moeilijke tijd door corona moet het bedrijf zijn strategie aanpassen.
El Corte Inglés is ook sterk in het supermarktsegment, met onder andere de Supercor-winkels. Die behoren tot de favoriete supermarkten van de Spanjaarden, volgens een enquête van de Spaanse consumentenorganisatie OCU.
El Corte Inglés kondigt verdere sluitingen aan
Supercor, de supermarktfranchise van El Corte Inglés, krijgt minder vestigingen in verschillende delen van het land. Dit proces maakt deel uit van een overeenkomst die in september vorig jaar werd ondertekend. Daarbij verkocht het warenhuis 46 supermarkten, wat neerkomt op 25% van het totaal, aan het Franse bedrijf Carrefour. Het ging om een bedrag van ongeveer 60 miljoen euro. Het bedrijf onder leiding van Marta Álvarez bevestigt opnieuw zijn focus op grotere supermarktformules, die meer in lijn liggen met de huidige bedrijfsstrategie.
Wat is de nieuwe strategie?
Het bedrijf past zijn strategie aan om het aantal fysieke winkels te verminderen. Het gaat vooral om huurpanden, winkels met een beperkt assortiment en die economisch slecht presteren en niet langer winstgevend zijn. Om de daling van het aantal winkels te compenseren, heeft El Corte Inglés activiteiten online uitgebreid, in een poging om zijn financiële situatie te stabiliseren.
Deze focus op het sluiten van bepaalde winkels maakt deel uit van een strategisch plan dat twee jaar geleden werd geïmplementeerd. Het doel van het reorganisatieproces is om het distributienetwerk te optimaliseren en de cijfers op orde te brengen. Die hadden in 2020 zwaar te lijden door de coronapandemie. In dat jaar leed het bedrijf een recordverlies van 2945 miljoen euro en daalden de inkomsten met bijna een derde, tot een totaal van 10,432 miljard euro.
Wat gebeurt er met de getroffen winkels en medewerkers?
De Supercor-winkels die sluiten, bevinden zich in Madrid, Catalonië, Andalusië en Valencia. Carrefour kondigde aan dat het plan is om deze winkels om te bouwen tot een van de verschillende winkelformules: Express, Market of het “goedkope” segment, Supeco.
Het proces van overdracht en verandering van eigenaar van de winkels is al begonnen. Dit zal naar verwachting in de komende maanden klaar zijn.
De overeenkomst tussen de bedrijven omvat het behoud van banen onder dezelfde voorwaarden en de overdracht van alle materialen. Dit meldden bronnen van El Corte Inglés aan de krant Las Provincias.