Het was warm in Miami en dat, samen met dreigende regen, zorgde voor kopzorgen bij alle teams over de juiste strategie, de juiste banden en de juiste instellingen om de auto op de baan te houden. In de vrije trainingen bleek al dat dat niet altijd lukte toen verschillende coureurs glibberden over het parcours.
Volledig Spaanstalig podium door crash Leclerc
De Nederlander Max Verstappen zette bij elke training een van de snelste tijden neer, echter sloeg het noodlot toe tijdens de kwalificatie. Ondanks het feit dat iedereen verwacht had dat Verstappen op de eerste plek zou starten, eindigde hij uiteindelijk op P9. De Nederlander moest zijn eerste ronde al vroeg in Q3 afbreken. Zijn teamgenoot, Sergio Pérez, lukte het wel direct om een snel rondje te registreren.
Enkele minuten voor het einde, toen Max net naar buiten kwam om alsnog zijn snelste tijd te plaatsen, crashte Leclerc waardoor Verstappen zijn ronde niet af kon maken. Voor het eerst dit seizoen was er sprake van een volledig Spaanstalig podium na de kwalificatie. Pérez mocht starten vanaf de eerste plek, gevolgd door de Spanjaarden Fernando Alonso en Carlos Sainz.
Ondanks zijn negende startplek hield de Nederlander vast aan de snelle tijden die hij had neergezet. Voor Max Verstappen werd dan ook een andere bandenstrategie gekozen dan voor Pérez. De Mexicaan startte zondagavond op de medium band terwijl Verstappen op de harde band aan zijn race begon. Verstappen startte sterk en haalde al binnen enkele ronden een groot deel van zijn voorgangers in.
Nederlandse Max Verstappen kiest wijze strategie met harde band
Hoewel Sergio Pérez vanaf P1 een voorsprong in het wereldklassement kon ruiken, werd ook hij uiteindelijk ingehaald door Verstappen. De strategie met de witte band pakte goed uit voor Verstappen want uiteindelijk lukte het hem om zijn voorsprong op Pérez uit te bouwen tot ruim 18 seconde met de bedoeling een vrije pitstop te maken.
Dit laatste lukte echter niet en Verstappen kwam enkele ronden voor het einde toch weer achter Pérez op de baan terecht. Red Bull gaf beide heren groen licht om tegen elkaar te racen, maar wel op een nette manier. En dat was precies wat er gebeurde. Pérez had het nadeel van oudere banden waardoor Verstappen uiteindelijk wederom de leiding kon pakken en op slimme en dappere wijze als eerste finishte.
Spaanstalig podium houdt niet (volledig) stand
Het Spaanstalige podium na de kwalificatie heeft niet volledig standgehouden. Max Verstappen eindigde op de eerste plaats en bouwt zijn leiding in het WK-klassement uit tot 119 punten. Sergio Pérez, momenteel tweede met 105 punten, kreeg het zilver in handen en de Spanjaard Alonso pakte (wederom) de derde plek. Alonso behaalde inmiddels 75 punten. Ferrari had geen briljant weekend want Carlos Sainz uit Spanje moest uiteindelijk genoegen nemen met plek vijf en Leclerc eindigde op plek zeven.
Na vijf races was dit de vierde podiumplek voor Fernando Alonso. Een onwijs knappe prestatie tussen andere sterke teams zoals Red Bull en Ferrari. Toch vindt de Spanjaard het tijd voor een ‘hoger podium’ dan plek drie. Hij hoopt op minstens een tweede plaats maar droomt uiteraard van zijn 33e Formule 1-zege. Toch zegt hij ook: ‘De Red Bulls gaan niet snel kapot en zijn dit jaar wederom razendsnel.’