Spanjaarden plannen vaker hun vakanties met AI

door Else BeekmanElse Beekman
AI bij het plannen van reizen: Spanjaarden lopen voorop

Het leukste hotel in de omgeving van…? Welk boekingsplatform is het beste? ‘Even aan ChatGPT vragen’, zo klinkt het steeds vaker. Spanje scoort boven het gemiddelde wat betreft het inzetten van slimme tools zoals Copilot, ChatGPT en Perplexity voor het plannen en boeken van hun vakanties. Steeds meer reizigers maken ook gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om hun vakantie te organiseren, en Spanjaarden lopen daarin opvallend voorop. Dat blijkt uit een recent Europees onderzoek.

Volgens de Europ Assistance–Ipsos Barometer 2025 heeft één op de vijf Spaanse vakantiegangers al AI gebruikt bij het voorbereiden van hun reis. Dat is 4% meer dan het Europese gemiddelde van 16%. AI blijkt vooral populair bij het zoeken naar accommodaties (48%) en het verzamelen van informatie over bestemmingen (47%). Daarnaast stippelen reizigers ook routes uit (37%) en zoeken ze steeds vaker via AI naar lokale activiteiten (33%). Bovendien laat 26% van de gebruikers zich leiden door AI-aanbevelingen bij het kiezen van boekingsplatforms.

AI-gebruik bij reisplanning wordt alleen maar meer

Niet alleen het huidige gebruik ligt hoger in Spanje dan in andere landen, ook de bereidheid om AI in de toekomst in te zetten is groter dan elders in Europa. Zo geeft 26% van de ondervraagde Spanjaarden aan van plan te zijn AI te gebruiken bij hun volgende vakantieplanning. Het Europees gemiddelde hier is 21%. Opmerkelijk is wel dat nog een aanzienlijk deel (39%) twijfelt over het gebruik van deze technologie.

AI als nieuwe reisgenoot

Nog niet zo lang geleden klonk het nog zo futuristisch. Nu begint het langzaam gemeengoed te worden. Stap voor stap verovert kunstmatige intelligentie een plek in de manier waarop Europeanen hun reizen voorbereiden. Mede dankzij een jongere generatie die digitaal vaardig is en openstaat voor technologische vernieuwing loopt Spanje hierin voorop.

Het gebruik van AI bij het plannen van reizen en andere zaken is nog niet de standaard. Wel wordt de drempel om chatbots of slimme aanbevelingssystemen te gebruiken steeds lager. Daardoor wordt slimme technologie steeds vaker een waardevolle reispartner bij het uitstippelen van een route, het vinden van een sfeervol hotel of het ontdekken van bijzondere activiteiten op een specifieke vakantiebestemming.