Groen verkeersbord: komt het ook naar Spanje?

door Else BeekmanElse Beekman
groen verkeersbord binnenkort te zien in Spanje, maar wat betekent het?

Een rode streep tussen twee weghelften, ziektes waarmee je niet mag rijden en een beleid om het rijden door ouderen af te bouwen. De Spaanse verkeersdienst DGT komt steeds weer met iets nieuws om de verkeersveiligheid te vergroten. Het laatste nieuws op dat gebied is dat er een nieuw groen verkeersbord op sommige Spaanse wegen zal worden ingevoerd.

In onder meer de krant 20Minutos legt de DGT uit dat het bord bedoeld is om automobilisten beter te begeleiden op wegen met verhoogd veiligheidsrisico. Het idee komt overwaaien uit Frankrijk, waar dit type bord al langer wordt gebruikt. Dat roept vragen op: wat betekent zo’n bord precies en wat moet je doen als je het tegenkomt?

Wat is de functie van het groene verkeersbord?

Wie goed oplet, ziet het meteen: het gaat om een rond bord met een witte achtergrond en een cijfer – meestal een snelheid – in het midden. Maar waar normaal gesproken een rode rand aangeeft dat het om een verplichte snelheidslimiet gaat, heeft dit bord een groene rand. En dat is precies waar het verschil zit.

De snelheid op het bord is géén verplichting, maar een aanbeveling. Het gaat om een snelheid die volgens de DGT het best past bij het betreffende weggedeelte. Denk aan scherpe bochten, slecht wegdek of een route met beperkt zicht. Het doel is om bestuurders bewuster te maken van hun rijgedrag, zeker op stukken weg waar extra voorzichtigheid geboden is.

Overtref je de aangegeven snelheid? Dan volgt er geen boete. Maar het is wel sterk aangeraden om je aan de voorgestelde snelheid te houden – niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook die van anderen.

Wat is de relatie met de blauwe borden met aanbevolen snelheid?

Opmerkelijk is dat Spanje ook vierkante blauwe borden kent die eveneens een aanbevolen snelheid tonen. Deze blauwe borden worden vooral gebruikt op autosnelwegen en bij verkeerssituaties waar bestuurders extra voorzichtig moeten zijn. Zoals bij afritten of scherpe bochten op hoge snelheid. De blauwe borden geven een richtsnelheid aan die past bij vlot, veilig verkeer onder normale omstandigheden.

Het verschil met het groene ronde verkeersbord zit in de toepassing en de boodschap. Het blauwe bord functioneert vooral binnen gestroomlijnd verkeer en verkeersdoorstroming. Daarentegen is het groene bord specifiek bedoeld om bestuurders op risicovolle of onverwachte trajecten bewust te maken van gevaar. Denk aan landelijke wegen met slecht zicht, tijdelijke wegomstandigheden of plekken waar vaak ongelukken gebeuren.

Daarnaast is er een visueel verschil: het ronde groene bord lijkt qua vorm sterker op een snelheidsbeperking. Dat vergroot de herkenbaarheid en impact. En dat is nou net de bedoeling van DGT. Het bord moet, ondanks dat het juridisch niet bindend is, niet genegeerd worden. Juist door de opvallende vorm en kleur springt het meer in het oog en is het effectiever in het aanzetten tot aangepast rijgedrag.

Wat als er ook een rood bord staat?

Mocht je verder op hetzelfde traject ineens een rood verkeersbord met een snelheidslimiet zien, dan is het belangrijk om te weten dat dit bord altijd voorrang heeft. De rode borden geven een wettelijke verplichting aan. Wie zich daar niet aan houdt, kan dus wél een boete verwachten.

De DGT benadrukt dan ook dat het belangrijk is om de context van de borden goed te interpreteren. Het groene bord adviseert, het rode bord verplicht.

Waarom deze nieuwe borden?

De introductie van het groene verkeersbord past binnen een bredere Europese trend waarbij de focus minder ligt op bestraffen en meer op begeleiden. Men vindt het belangrijk dat bestuurders extra onderteuning krijgen in een tijd met steeds complexere verkeerssituaties, veranderende infrastructuur, weersinvloeden en in het algemeen drukker verkeer.

In Frankrijk zijn de groene borden al op veel plaatsen ingevoerd. Ze worden daar vooral ingezet op wegen waar de officiële limiet wellicht te hoog ligt gezien de plaatselijke situatie. Spanje volgt dit voorbeeld nu op beperkte schaal.

DGT benadrukt dawt het gaat om een nieuwe manier van denken over verkeersveiligheid: niet elke snelheidsaanpassing hoeft via regelgeving te worden opgelegd. Soms is een goed advies voldoende om ongelukken te voorkomen.

Wanneer zie je een groen verkeersbord in Spanje?

Voorlopig zal het groene verkeersbord nog niet overal opduiken. De DGT heeft aangegeven dat het om een geleidelijke invoering gaat. Je kunt ze al tegenkomen op bepaalde trajecten waar het verkeersbeeld daarom vraagt, bijvoorbeeld in bergachtige regio’s, op toeristische routes of op wegen met bekende risico’s.

Bronnen: Diario de Cádiz, 20Minutos, DGT

Ziektes waarmee je NIET mag rijden in Spanje: bijgewerkte lijst van de DGT