Zuid-Spanje krijgt een nieuwe blikvanger: een brug die met zijn hoogte alle andere Europese bruggen overtreft. Het bouwwerk wordt onderdeel van de snelweg SE-40 en zal de rivier de Guadalquivir in de stad Sevilla oversteken. De brug krijgt een doorvaarthoogte van ruim 70 meter en vormt daarmee een van de meest ambitieuze infrastructuurprojecten van het land.
De SE-40 is ontworpen als een grote ringweg om Sevilla heen. Die is hard nodig, want verkeer dat van het zuiden richting Extremadura of Madrid gaat, moet nu op delen dwars door de stad. Dagelijks zijn er files en vertragingen. Vooral het zuidwestelijk deel van de ringweg vraagt om een betere verbinding. Daarom komt er tussen Dos Hermanas, Palomares del Río en Coria del Río een nieuwe brug. Deze zal verschillende drukke verkeersaders verbinden met het doel het dagelijkse verkeer snellere routes en minder files te bieden.
De precieze locatie is tussen de A-4 bij Dos Hermanas en de A-8058 richting Coria del Río. Door dit traject te overbruggen, ontstaat er een nieuwe verkeersas. Zo kunnen bewoners en forenzen vlotter reizen, zonder om te hoeven rijden via het centrum van Sevilla. Tegelijk wordt de regio beter ontsloten, wat goed is voor werkgelegenheid en logistiek. De voorlopige goedkeuring is inmiddels rond. Als alles meezit, start de bouw in 2026. De voorbereidingen zijn nog in volle gang.
Brug op wereldniveau
Wat deze brug zo bijzonder maakt, is de vereiste hoogte onder het brugdek: minimaal 70,8 meter. De haven van Sevilla ligt namelijk stroomopwaarts, en grote vrachtschepen moeten probleemloos kunnen blijven passeren. Om dat mogelijk te maken, wordt het ontwerp volledig afgestemd op de scheepvaart.
Wat doorvaarhoogte betreft wordt de SE-40 brug de hoogste brug van Europa. Wereldwijd komt hij terecht op de vierde plek. In dit geval gaat het dus niet om de totale hoogte van het bouwwerk, maar om de ruimte tussen brug en wateroppervlak. De hoogste brug van Spanje qua bouwwerk is met 198 meter het viaduct van Montabliz in Cantabrië. In bouwtechnische kringen geldt het project in Sevilla als een technische mijlpaal en trots voor Spanje.
Hoogste brug van Europa verbindt meer dan wegen
De brug krijgt niet alleen een logistieke functie. Ze verbindt vier gemeenten: Sevilla, Dos Hermanas, Palomares del Río en Coria del Río. Voor bewoners betekent dit vlottere verbindingen, kortere reistijden en minder verkeersdruk in woonwijken. Bedrijven krijgen bovendien betere toegang tot andere delen van Andalusië.
Ook ecologisch is de winst merkbaar. Minder omrijden, starten en optrekken, betekent minder uitstoot en minder verkeerslawaai in het centrum. Daardoor verbetert de leefkwaliteit in en rond Sevilla.
Wanneer de brug precies klaar zal zijn, is nog niet vastgesteld. Men verwacht dat de werkzaamheden meerdere jaren in beslag zullen nemen vanwege de schaal ervan en de technische eisen waaraan het moet voldoen.
Spanje toont lef met infrastructuur
Spanje heeft in het verleden al bewezen dat het groot durft te denken op het gebied van infrastructuur: het uitgebreide hogesnelheidsnetwerk is daar een voorbeeld van. Met de bouw van de SE-40-brug zet het land opnieuw een stap vooruit. Dit project combineert mobiliteit, economie en techniek in één opvallend ontwerp.
Caminito del Rey krijgt langste hangbrug van Spanje