Reserveren in Spaans restaurant kost €10 per persoon, je krijgt het geld niet terug

Klanten voelen zich misleid, wat zegt de wet?

door Elize van LoonElize van Loon
reserveren kost 10 euro pp: illegale praktijk

Een restaurant in Cap de Creus, dat ligt ongeveer 10 kilometer ten noordoosten van Cadaqués in Noord-Spanje, vraagt 10 euro per gast om een tafel te reserveren. Klanten moeten dit bedrag vooraf betalen en krijgen het geld niet terug. En nog opmerkelijker: de kosten worden niet verrekend met de rekening. Een reservering voor tien personen kost dus 100 euro extra, bovenop de prijs van het eten.

Klacht leidt tot onderzoek

De zaak kwam aan het licht via een klacht bij het radioprogramma El matí de Catalunya Ràdio. De redactie sprake met het restaurant, waarvan de naam niet genoemd is. Volgens het restaurant is de betaling bedoeld om klanten aan hun reservering te houden en om een extern reserveringssysteem te betalen. In juli en augustus wordt het bedrag niet verrekend. In september zou dat wel gebeuren.

Consumentenorganisatie: “Niet toegestaan”

De regionale consumentenorganisatie Agència Catalana del Consum noemt deze praktijk illegaal. Directeur Isidor García zegt duidelijk: “Dit mag niet.” Volgens de regels moet een reserveringsbedrag altijd worden verrekend met de uiteindelijke rekening. Anders is het niet geldig. De organisatie gaat nu een inspectie uitvoeren om te controleren of het restaurant zich aan de regels houdt.

Boze reacties van klanten

Op internet staan meerdere klachten. Een gezin van vijf volwassenen en vier kinderen, waaronder twee baby’s, moest 90 euro vooraf betalen. “Schandalig,” schrijven ze. Andere bezoekers noemen het eten en de locatie geweldig, maar voelen zich toch opgelicht. “Ze rekenen 10 euro per persoon om te reserveren en dat geld krijg je niet terug.”

Wat zegt de wet?

In Spanje mogen restaurants alleen kosten rekenen voor een reservering als ze de reserveringskosten verrekenen met de uiteindelijke prijs. De voorwaarden moeten duidelijk zijn en mogen niet misleidend of oneerlijk zijn. Klanten moeten weten waar ze voor betalen. Als blijkt dat het restaurant de regels overtreedt, kan het een boete krijgen. Het restaurant zou dan mogelijk ook verplicht worden het geld terug te betalen aan klanten.

Valenciaans restaurant verplicht klanten voor minimaal 40 euro te bestellen