De invoering van Verifactu is met een jaar uitgesteld. Dat heeft het ministerie van Financiën dinsdag bevestigd. Hiermee hebben bedrijven en zelfstandigen tot 2027 de tijd om hun systemen aan te passen aan de strengere eisen van de Belastingdienst via dit nieuwe Spaanse systeem voor digitale facturatie.
De invoering van Verifactu wordt pas verplicht op 1 januari 2027 voor bedrijven die vennootschapsbelasting betalen. Voor de rest van de ondernemers, zoals veel zelfstandigen, geldt 1 juli 2027 als deadline. Dit uitstel komt tegemoet aan de roep om meer voorbereidingstijd, vooral van kleine bedrijven en zelfstandigen.
“Er waren nog maar een paar weken te gaan en de onzekerheid was groot,” zei Lorenzo Amor, voorzitter van ATA, de grootste vereniging van zelfstandigen in Spanje. “Dit uitstel is een enorme opluchting.”
Premier Pedro Sánchez kondigde de vertraging aan in een radio-interview. Het besluit maakt deel uit van afspraken met Junts per Catalunya, een Catalaanse partij die om uitstel had gevraagd.
Verifactu: wat verandert er?
Het Verifactu-systeem verplicht ondernemers om digitale facturen te gebruiken die niet kunnen worden aangepast of verwijderd. Deze facturen moeten beschikbaar zijn voor de Belastingdienst, ofwel via automatische verzending of door veilige opslag. Doel: belastingfraude voorkomen en transparantie vergroten.
Wie al gebruikmaakt van het zogenaamde ‘Suministro Inmediato de Información’ (SII) of gevestigd is in Baskenland of Navarra, hoeft voorlopig niet aan Verifactu te voldoen. Ook handmatige facturatie valt buiten de nieuwe regels.
Snelle toename digitale facturen
De Spaanse Belastingdienst is zich duidelijk aan het voorbereiden op de toekomst. In slechts drie maanden tijd groeide het aantal digitale facturen van 315.000 naar ruim 9 miljoen. Ook zijn er in oktober meer dan 175.000 QR-codes van facturen gecontroleerd, waarvan het overgrote deel via Verifactu is verstuurd.
Toch had tot halverwege november slechts 8% van de mkb-bedrijven en zelfstandigen dit systeem geïmplementeerd, terwijl 15% bezig is dit te doen, volgens gegevens van het Observatorium TeamSystem: radiografie en diagnose van mkb, zelfstandigen en advieskantoren, uitgevoerd door Ipsos.
Verheugde reacties
De voorzitter van de zelfstandigenvereniging ATA en tevens vicevoorzitter van werkgeversorganisatie CEOE, Lorenzo Amor, vierde het nieuws op X: “Eindelijk komt het gezonde verstand waar we om vroegen. De invoering van Verifactu wordt met een jaar uitgesteld. Een opluchting voor de zelfstandigen, gezien de lawine aan lasten en procedures die we te verduren hebben.” Amor vraagt al weken om dit uitstel. “Het was waanzin om dit op deze manier te willen invoeren… Voor nu is het een opluchting,” voegde de vertegenwoordiger van de zelfstandigen toe.
“Met Verifactu verandert er maar één ding: de Belastingdienst zal alle inkomsten van professionals kennen, het verandert niets aan hun huidige belastingverplichtingen,” aldus advocaat Gonzalo de Luis in een recent artikel van de krant El País. Hij verduidelijkte dat de huidige btw-regels blijven gelden en dat daar niets aan verandert.
Wat betekent dit voor Nederlanders en Belgen in Spanje?
Voor wie in Spanje een bedrijf heeft of als zelfstandige werkt, is het belangrijk om te weten dat de invoering Verifactu op termijn onvermijdelijk is. Het advies: gebruik het extra jaar om software aan te passen en vertrouwd te raken met de eisen van het systeem.
Tweede huiseigenaren of particulieren die enkel handmatig factureren (bijvoorbeeld bij vakantieverhuur zonder software) vallen voorlopig buiten de verplichting, maar kunnen op termijn toch met veranderingen worden geconfronteerd.
Goed nieuws: Geen Verifactu verplichting voor veel kleine ondernemers