De Spaanse verkeersdienst DGT overweegt opvallende maatregelen om files op drukke wegen aan te pakken. Één voorstel is om tolwegen in Spanje in te voeren waarvoor automobilisten mogelijk één euro per dag moeten betalen. Daarnaast wordt gedacht aan een minimum van twee inzittenden per voertuig.
Deze ideeën zijn nog in de onderzoeksfase, maar zorgen nu al voor discussie onder inwoners, vakantiegangers en expats. De plannen sluiten aan bij Europese voorbeelden en regionale initiatieven, zoals in de Balearen.
NIeuwe tolwegen en verplichte carpooling
Volgens een nieuw rapport wil de Dirección General de Tráfico (DGT) onderzoeken hoe de Europese regels voor zogenaamde VAO-carriles (Voertuigen met Hoge Bezetting) breder kunnen worden toegepast. Momenteel gelden deze speciale rijstroken alleen op bepaalde trajecten en in specifieke periodes. Met de nieuwe aanpak zou op drukke Spaanse hoofdwegen, bijvoorbeeld rond Madrid, een algemene regel gelden: auto’s met slechts één inzittende mogen niet rijden, of riskeren een boete.
In Frankrijk wordt al gebruikgemaakt van moderne camera’s en warmtesensoren om het aantal personen in een auto te tellen. Spanje zou vergelijkbare technologie willen inzetten. Daarmee hoopt men de verkeersdrukte te verminderen en vervuiling terug te dringen.
Voorbeeld uit de Balearen
Als inspiratie kijkt de DGT naar de Balearen, waar Ibiza dit jaar begon met een symbolische bijdrage van één euro per dag voor toeristische voertuigen. Deze maatregel moet de stroom van huurauto’s beteugelen. In Ibiza en Formentera willen ze naast de betaling ook rijtijden invoeren, en op Mallorca overweegt men de tarieven uit te breiden tot bedragen tussen 35 en 150 euro voor niet-residenten, afhankelijk van de uitstoot van de voertuigen.
Een andere opvallende maatregel: op de eilanden spreken overheden over een limiet van maximaal één auto per woning, met uitzondering voor mensen met een beperking of lokale bewoners.
Nieuwe verkeersborden en maatschappelijke trends
De overheidsdienst wil ook moderne verkeersborden introduceren. De oude modellen zouden niet meer aansluiten bij de huidige mobiliteit, zoals elektrische steps of deelauto’s, en nieuwe vormen van samen reizen.
Hoewel nog niets definitief is besloten, wijst de DGT erop dat de voorstellen onderdeel zijn van een bredere strategie om duurzaamheid, veiligheid en bereikbaarheid te verbeteren. De komende maanden zal DGT analyses afronden en volgt mogelijk een openbaar debat.
Hoe zit het met de gratis tolwegen?
Het voornemen van DGT om voor sommige wegen geld te vragen, lijkt niet te rijmen met het beleid van de huidige Spaanse regering om tolwegen gratis te maken zodra concessies met private beheerders aflopen. Delen van de AP-7 en AP-4 zijn de laatste jaren gratis geworden. Het huidige voorstel van de DGT is echter juridisch en beleidsmatig een ander type heffing . Het gaat om een algemene congestie- of milieubelasting per voertuig per dag, niet om de klassieke tol voor financiering van infrastructuur. Daardoor kan het naast het gratis maken van snelwegen bestaan. Het is een beleidsverschuiving van wegfinanciering naar gedragsbeïnvloeding (minder verkeer, meer carpooling).
Bronnen: Telecinco, OndaCero, DGT
Drie Spaanse tolwegen worden weer gratis