Low-cost treindienst Iryo bereikt meer dan 10 miljoen passagiers

Iryo geduchte concurrentie voor Renfe's AVE

door Else BeekmanElse Beekman
hogesnelheidstreinverbinding

Sinds de lancering in november 2022 heeft de Italiaanse ‘low cost’ spoorwegmaatschappij Iryo meer dan 10 miljoen passagiers vervoerd. Dit aantal markeert een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf, dat met succes concurreert met andere spelers in de Spaanse hogesnelheidsmarkt zoals Ouigo en Renfe.

Dit jaar verwacht Iryo meer dan acht miljoen reizigers te vervoeren. Iryo is mede eigendom is van Trenitalia (45%), Air Nostrum (31%) en Globalvia (24%) en biedt momenteel 65-66 dagelijkse verbindingen aan. De drukste route is de verbinding tussen Madrid en Barcelona met 32 frequenties per dag. Andere belangrijke routes omvatten verbindingen met Andalusië (Sevilla, Málaga en Córdoba) met 24 dagelijkse ritten en de Madrid-Cuenca-Valencia route met 16 dagelijkse ritten.

Sinds juni 2023 heeft Iryo ook verbindingen naar Alicante, met stops in Albacete, en zijn er extra frequenties toegevoegd tijdens de zomermaanden. In december 2023 introduceerde Iryo een nieuwe, transversale route tussen Barcelona en Sevilla, wat de eerste rechtstreekse verbinding is tussen deze twee steden zonder overstap. Deze wordt vier keer per dag aangeboden.

Invloed van liberaliseringsbeleid

De liberalisering van de Spaanse spoorwegmarkt begon in 2021 met de komst van Ouigo. Deze heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de tarieven en een toename van het aantal aangeboden diensten. Volgens een studie van de Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) zijn de prijzen op de lijn Madrid-Barcelona sinds de liberalisering met 65% gedaald. Tickets hier zijn soms al vanaf 7 euro verkrijgbaar.

Deze concurrentie op het Spaanse spoor heeft echter ook geleid tot meer storingen en een verslechtering van de punctualiteit. Uit een recent rapport van de CNMC blijkt dat het aantal incidenten op het spoor is toegenomen. Dat beïnvloedt de betrouwbaarheid van de diensten.

Iryo’s plannen voor de toekomst

Iryo heeft grote plannen voor de toekomst, met een verwachte groei van 15% in het aantal passagiers in 2024. Het bedrijf onderzoekt verdere uitbreidingsmogelijkheden. Het is zich aan het oriënteren over nieuwe lijnen in Galicië en langs de Middellandse Zeekust. De liberalisering van de spoorwegsector zorgt tot nu toe voor reizigers voor meer opties en betere tarieven.