Vanaf 2026 betalen luchtvaartmaatschappijen gemiddeld €11,03 per passagier aan Spaanse luchthavens. Dat is een stijging van 68 cent ten opzichte van dit jaar.
Toch blijven de kosten lager dan in veel andere Europese landen, wat Spanje aantrekkelijk houdt voor zowel maatschappijen als reizigers. Het te betalen bedrag staat bekend als het luchthaventarief. Luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van faciliteiten zoals terminals, landingsbanen en passagiersdiensten.
Luchtvaartbeheerder Aena kreeg groen licht van de luchtvaartautoriteiten. Volgens Aena is de aanpassing nodig om te blijven investeren in infrastructuur en duurzaamheid, maar de tarieven blijven volgens hen “onder de meest concurrerende van Europa”. De hoogte van de belasting heeft indirect invloed op de ticketprijzen.
Wat zijn de tarieven vanaf Madrid of Barcelona?
Voor Europese vluchten rekenen Madrid-Barajas en Barcelona-El Prat respectievelijk €13,39 en €12,47. Internationale vluchten zijn duurder: €18,96 in Madrid en €15,26 in Barcelona. Passagiers die alleen overstappen betalen 40% minder. Deze tarieven beïnvloeden de ticketprijzen. Toch blijft het effect voor reizigers nog beperkt. Ook andere factoren zoals brandstofkosten en concurrentie tussen maatschappijen zijn van invloed op de prijs.
Spanje vergeleken met andere landen
In Duitsland liggen de tarieven op grote luchthavens zoals Frankfurt en München aanzienlijk hoger dan in Spanje: luchtvaartmaatschappijen betalen daar gemiddeld tussen de €23,50 en €24,85 per passagier. Ook Schiphol in Nederland verhoogt zijn tarieven tot €31,26 in 2026, waarmee het tot de duurste luchthavens van Europa behoort. Rome Fiumicino hanteert een tarief van €17,52 voor vluchten binnen de EU en €24,89 voor internationale reizen. Parijs blijft relatief goedkoop met een basistarief van €11 plus btw voor Europese vluchten. In Portugal rekent Lissabon €16,32 voor Schengenbestemmingen en €27,47 voor vluchten buiten die zone. De verschillen zijn opvallend, zeker voor maatschappijen die hun routes afstemmen op kosten en efficiëntie.
Ryanair snijdt in aanbod op kleinere luchthavens
De Ierse luchtvaartmaatschappij reageert op de verhoging van de luchthaventarieven door minder stoelen aan te bieden op regionale luchthavens zoals Santiago, Jerez en Valladolid. Volgens Ryanair zijn de nieuwe tarieven niet rendabel voor hun winteraanbod op deze locaties. Toch blijven de tarieven daar laag: tussen €2,22 en €7,11 per passagier. Voor flexibele reizigers kunnen deze kleinere luchthavens nog steeds een voordelige optie zijn.